Killan puheenjohtajaksi ja hallituksen muodostajaksi

Hei hoi kiltalaiset!

Minä olen Antti “Rege” Regelin, kolmannen vuoden Automaatio- ja systeemitekniikan opiskelija. Olen ehdolla vuoden 2021 hallituksen muodostajaksi ja puheenjohtajaksi.

Saapuessani 2018 Otaniemeen, kilta otti tämän Rovaniemeläispojan avosylein ja välittäen vastaan. Fuksikapteenini vastasi yön tunneilla kysymyksiini jos jostain en tiennyt, ja jos vain uskalsin kysyä, apua tarjottiin. Koin oloni lämpimästi tervetulleeksi sellaisena kuin olen.

Haluan edistää sitä, että jokainen kiltalainen kokee olonsa vähintään yhtä tervetulleeksi; uudet ja myöhemmin killan toimintaan lähtevät.

Millainen olen? Mikä tekee Antista Antin?

Pidän itseäni yleisuteliaana uusia ajatuksia ja keskusteluja janoavana ihmisenä. Haluan kokeilla uutta ja kyseenalaistaa, ja suustani kuuleekin usein sanan “miksi”.

Tunteellisuus, järjestelmällisyys ja innostuvuus ovat sanoja joilla hyvä ystäväni minua kysyttäessä kuvaili. Nautin tehdä hommia pilke silmä kulmassa mutta hyvällä meiningillä.

Tykkään keskustella asiasta kuin asiasta, käydä kalastamassa ja nauttia kulttuurista. Olen myös ajoittain yllytykseen taipuva. Toisten ihmisten ilahtuminen, haippi ja riemastuminen on mulle kiltatoiminnassa parhaimpia juttuja.

Miksi puheenjohtajaksi?

Mielestäni killan tärkeimpiä tehtäviä on vaalia tarpeellisilta osin vanhaa kulttuuria ja toimia uusien ja hullunkuristenkin ideoiden idättämönä. Itse haluaisin puheenjohtajana mahdollistaa muiden työn innostavan onnistumisen, ja tykkään toimia keskustelu ja selkeä päättäminen edellä. Koen olevani hyvä asiakeskeisen keskustelun edistäjä ja että minulla on tehtävään hyvät valmiudet.

Laaja-alainen kokemus yhdistyskentästä Aallossa ja opiskelijapiireissä ovat yksi vahvuuksistani. Olen toiminut killassa aktiivisena fuksivuodestani asti, ja kuluvana vuonna killan hallituksessa sihteerinä ja varapuheenjohtajana. Mielestäni kiltamme pitää laajentaa toimintaansa myös muiden kiltojen lisäksi laajemmin yhdistyskentälle. Olen hyvä tukemaan ihmisiä kokeilemaan uusia asioita, ja puskemaan rajojaan.

Mielestäni killassamme keskustellaan liian vähän, yleisesti. Haluaisin toimia keulakuvana sille, että keskustelu kannattaa vaikka välillä ei ilmaise ajatuksiaan täysin hiottuna ja saa eriäviä mielipiteitä vastaukseksi. Puheenjohtajalta killassa vaaditaan kykyä luoda turvallisuuden tunnetta kanssaihmisiin, olla valmis puhumaan mielipiteistään ja valmiutta myöntämään omat virheensä ja muovaamaan toimintatapojaan jatkuvan itsereflektion ja saadun palautteen kautta. Mielestäni yksi vahvuuksistani puheenjohtajaksi on valmiuteni kuunnella eriäviä mielipiteitä, ja pelkäämättömyyteni myöntää olleeni väärässä.

Täytän mielestäni hyvän puheenjohtajan elementit, ja haluan asettaa itseni killan keulaksi. Myrskyssä ja auringonpaisteessa.

Visio killastamme 2021 - Ylpeä AS

Ehkä rakkaus on haluta toiselle pyyteetöntä hyvää toisen itsensä vuoksi. Haluaisin että kiltalaiset todella kokisivat yhteisen antamisen voimavaraksi. Voimavaraksi jollaista ei välttämättä rahalla voi ostaa. Haluan,että ASläiset kokisivat kiltansa ja toimintansa siinä ylpeyden aiheeksi, ylpistelemättä. Meidän killasta tulee huippuosaajia monille aloille, ja alamme kysyntä kasvaa kokoajan.

Siitä huolimatta, kiltamme identiteetti on välillä Otaniemen kiltakentällä haasteellinen.

Omasta mielestäni kiltamme toimintaa leimaa välillä identiteettihaaste. Kuluneen vuoden aikana kannatin ja edistin voimakkaasti “aivan sama” tekstin poistamista haalareistamme. Kiltamme on myös tunnettu siitä, että täältä vaihdetaan pois paljon muihin kiltoihin. Syitä on monia, mutta väitän että yksi niistä on identiteettimme pirstaleisuus. Asiaa ei helpota se, että usein alallamme koetaan epävarmuutta siitä, mihin oikein tulevaisuudessa työllistytään.

Itsekin olen ääneenkin harkinnut pois vaihtamista, ja mielestäni se tuntui tabulta tykätä killasta ja samalla kokea oleavansa hukassa. Toivon, että voisimme sen sijaan näyttää ja kertoa kaikille kiltalaisille, mitä kaikkea annettavaa killalla ja toimialallamme voi olla.

Avoimen kuuntelun ja keskustelun lisääminen, kissojen pöydille nostaminen

Haluan, että killassamme keskustellaan. Paljon. Mieluusti melkein kaikesta.

Kiltalaiset ovat kirjava joukko, joilla on useita eri näkökulmia ja arvoja. Ikuisia haasteita on vanhojen ja uusien opiskelijoiden keskustelukulttuurien ja näkemysten yhteensovittaminen.

Haluan toimikaudellani ottaa käyttöön matalan kynnyksen palautteenantojärjestelmän, ja että ongelmakohtia nostetaan aktiivisesti esiin hallituksen tai kiltalaisten toimesta. Palautetta voisi antaa myös ihan yksinkertaisesti jos vain joku killtakentällä v*tuttaa. Tähän on selvitetty toisella killalla käytössä olevan anonyymin telegrambotin lanseeraamista, ja sen käyttöönkin on lupa.

Keskustelu hallituksen ja killan välillä on kiistaton ikuisuuskysymys, ja itse haluan tarjota parempia väyliä keskusteluun reagoinnille. Keskustelun aktiivisuutta on aktiivisesti edistettävä, toistuvasti. Vaikka se välillä uuvuttaakin, erityisesti etä-aikana.

Kaikkien ASläisten palkitseminen

Kaikki, jotka toimivat tavalla tai toisella opiskelijayhteisöissä auttavat myös kiltaa. AS tarvitsee lisää poikkitieteellistä ja poikkiyhdistyksellistä vaikuttamista, ja kaikki tämä myös loppujen lopuksi hyödyttää kiltaa. Haluan edistää sitä, mikäli kaikesta huolimattta fuksi ei kokisi kiltaa paikakseen, että hän voisi silti kokea olevansa osa AS-yhteisöä, ja myöhemmin myöskin nauttia alumniudestaan. “Giving back to the community” mentaliteetti ja toisten tukeminen.

On todella tärkeää ottaa DSD (Digital systems and design) opiskelijat mukaan kiltatoimintaan laajemmin, ja harkita miten kiltaidentiteettiä olisi muovattava jotta sekä IT, AS ja DSD tulevat kaikki huomioitua ja edustettua tasapuolisesti.

Kaikkea voi kysyä minulta suoraan telegrammissa @rekkuhoi , täällä foorumilla, hihasta vetämällä, antti.regelin@aalto.fi tai vaikkapa killan vaalichätissä.

Otaniemi - CV

2019 :

  • Yrityssuhdekisälli
  • Smurffi (pikku-ie)
  • Iso
  • Festaritoimikunnan jäsen,
    Aalto Yliopiston ylioppilaskunta
  • Dash, Head of Logistics (Aaltoes)

2020 :

  • Hallituksen sihteeri ja varapuheenjohtaja
  • Mediatoimikunnan jäsen
  • Iso
  • Taiteellisen toiminnan jaoston jäsen, Aalto Yliopiston ylioppilaskunta
  • Projektitoimikunnan jäsen, Aalto Yliopiston ylioppilaskunta
  • Vice head of Dash Design (Aaltoes)

TL:DR
Kuka? Antti “Rege” Regelin
Mihin virkaan? Puheenjohtajaksi
Miksi? Keskustelevamman, innostavamman ja ongelmakohtiin aktiivisesti tarttuvan killan vuoksi.

13 Likes