Hakemus killan varapuheenjohtajaksi

Hellurei!

Olen Helmi Takala, neljännen vuoden aaltolainen, kolmannen vuoden IT-opiskelija ja toisen vuoden aASi ja haen killan hallitukseen varapuheenjohtajan virkaan. Olen jo ensimmäisestä fuksivuodestani asti unelmoinut pääseväni joskus toimimaan killan hallituksessa ja nyt koen ajan sekä yhteisön olevan vihdoin oikeita. Palo opiskelija-aktiivihommiin syttyi minussa jo ensimmäisen syksyn aikana ja kolmessa vuodessa onkin kokemusta ehtinyt kertyä niin pikkuIEilystä ja tapahtumien järjestämisestä kuin ainejärjestön hallituksessa toimimisesta. Ensi vuonna haluaisin kuitenkin keskittää työpanokseni AS:n hyväksi toimimiseen. Killasta on (täysin alkuperäisten suunnitelmieni vastaisesti) muovautunut minulle aivan mahtava yhteisö, jonka edun puolesta työskenteleminen olisi minulle kunnia-asia.

Yliopistossa aloittaessani en ajatellut lähteä mukaan opiskelija-aktiivitoimintaan, mutta jo ensimmäinen fuksityöpistesuoritus sai minut muuttamaan mieleni. Innostus on vuosien varrella vain lisääntynyt eikä toistaiseksi osoita sammumisen merkkejä, pikemminkin päinvastoin. Yliopistourani aikana olen jo ehtinyt toimia kolmen eri yhdistyksen pikkuIEnä, Aavan toimikunnissa ja ammattiainekerhon hallituksessa. Parasta tässä kaikessa on ollut nähdä, miten omalla työpanoksella on päässyt vaikuttamaan siihen, että muilla on hauskaa ja he pääsevät nauttimaan opiskelijayhteisöstä. Saman iloisen tekemisen asenteen haluan siirtää tapahtumanjärjestämispainotteisemmasta menneisyydestäni “hallinnollisempaan” virkaan killan varapuheenjohtajana.

Varapuheenjohtajaksi haluan, koska koen, että siinä roolissa pääsisin niin hyödyntämään aiempaa kokemustani kuin oppimaan lisää järjestötoiminnasta. Viime vuoden toimin ammattiainekerho (joka on siis kiltaa pienempi ainejärjestö, edustavat ENGillä pitkälti eri maisteripääaineita) Poligonin sihteerinä ja tämän vuoden olen johtanut yhdistyksen toimintaa puheenjohtajana, joten siirtyminen killan hallitukseen ei olisi hyppy täysin tuntemattomille vesille. Pöytäkirjojen kirjoittaminen sujuu minulta aktiivisen keskusteluun osallistumisen ohella eikä puheenjohtajan saappaisiin astuminen tarpeen vaatiessa pelota minua.

Parhaimmillani olen päästessäni tukemaan ja auttamaan toisia yhteisten tavoitteiden saavuttamisessa. Näen tämän eduksi varapuheenjohtajan roolissa toimimiselle voidessani tukea niin puheenjohtajaa kuin koko muuta hallitustakin. Olen aina valmis auttamaan, minkä kanssa apua ikinä tarvitaankaan, omia velvollisuuksiani ja vastuitani kuitenkaan sivuuttamatta tai unohtamatta. Koko opiskelija-aktiiviurani ajan on minulla kaikessa tekemisessä ollut “tää on just se mun juttu” – tunne ja näin ollen ei mikään vastuu ole ikinä tuntunut pakkopullalta. Oma polkuni AS:lle on kulkenut kiertotien kautta ja koenkin, että voin killan ulkopuolelta kerätyn kokemuksen avulla tuoda sen toimintaan uusia näkökulmia.

Kiltamme on täynnä ihania ja ahkeria toimijoita, jotka kaikki ansaitsevat kiitoksen työstään. Olenkin sitä mieltä, että toimareiden virkistämiseen panostaminen on paras keino osoittaa kiitollisuutta heistä ihan jokaiselle. Toimintavuosi on pitkä ja voi tuntua ajoittain raskaalta, joten virkistymisen ei pitäisi jäädä vain kerran vuodessa tapahtuvaksi jutuksi. Oman toimarikokemukseni pohjalta tiedän, kuinka tärkeää oman motivaation säilymisen kannalta on päästä viettämään aikaa toimikuntakamujen kanssa myös virallisen “työn” ulkopuolella. Mielestäni toimaroinnissa itse tehtävän työn lisäksi myös uusiin ihmisiin tutustuminen on tärkeää, joten vaikka ensi vuosi näillä näkymin vielä onkin, ainakin osin, poikkeusolojen värittämä, ei tätä tavoitetta saa unohtaa, vaikkei itse työtä olisikaan yhtä paljon kuin normaalioloissa. Haluan siis pitää huolen siitä, että toimikunnat käyttävät virkistysbudjettinsa, jotta kaikki toimarit saavat kiitoksen työstään.

Jo puolessatoista vuodessa olen saanut killalta enemmän kuin olisin koskaan osannut kuvitella ja nyt haluankin päästä antamaan samalla mitalla takaisin. Viimeiset kolme ja puoli vuotta olen porskuttanut opintojen kanssa eteenpäin aikamoista vauhtia ja nyt on joka tapauksessa aika lyödä jarru pohjaan, kun kanditutkinnosta on jäljellä enää muutama kurssi. Ensi vuosi on minulle siis täydellinen mahdollisuus panostaa opiskelija-aktiivitoimintaan ja enemmän kuin missään muualla haluaisin viettää sen AS:n hallituksessa.

Tässä kaikki tältä erää, kiitos kun jaksoit lukea tänne asti,

Helmi :blush:

10 Likes