Hakemus killan varapuheenjohtajaksi vuodelle 2025

Moikkamoi!

Mä oon Tiitus, neljännen vuoden IT-opiskelija, teekkarikulttuurilover ja kiltapuuhastelija. Tän kaiken lisäks mä oon hakemassa killan hallitukseen varapuheenjohtajaks ens vuodelle!

Miks varapuhikseks?

Oon nyt kolmen vuoden ajan päässyt seuraamaan meidän killan toimintaa – välillä taaempaa, välillä ihan aitiopaikalta. Tässä kohtaa koen omaavani jo aika paljon kiltakokemusta, ja olen ehtinyt muodostamaan oman näkemyksen siitä, mihin suuntaan haluaisin kiltaa viedä. Varapuheenjohtajana mulla olisi etuoikeus vaikuttaa killan kehityksen suuntaan ja tietenkin myös vastuu hoitaa killan asioita järjestelmällisesti ja kunniallisesti.

No millasia ajatuksia mulla sitten olis killan kehittämisestä?

Viime vuosina olen nähnyt kuinka killan hallinto ja muut tekijät ovat paiskineet hommia ja tehneet hyvää työtä esimerkiksi killan brändiuudistuksen ja AS25-juhlavuoden parissa, ja killan imagoa ja kulttuuria on muutenkin viety eteenpäin. Perusasiat ovat siis kunnossa, joten tähän olen kerännyt muutaman asian, jotka haluaisin ensi vuonna tehdä erityisen hyvin.

Killan sydän on toimareissa ja tulevaisuuden tekijät – ovat niin ikään toimareissa. Panostaisin erityisesti siihen, että kiltalaisten ensimmäinen toimarivuosi varmasti antaa paljon enemmän kuin ottaa. Vanhemmille tekijöille se viidennen toimikunnan virkkari ei välttämättä ole ykkösprioriteetti, mutta juuri kiltatoimintaan mukaan lähteneelle fuksille se on tie tutustua muihin kilta-aktiiveihin. Tästä syystä haluaisin nähdä toimihenkilövalinnat pikemminkin yhtenä suurena palapelinä kuin erillisinä hakuina. Haluaisin tehdä tiivistä yhteistyötä toimikuntien johtajien kanssa, jotta jokaiseen toimikuntaan löydettäisiin motivoituneet tekijät ja jokainen motivoitunut tekijä pääsisi killan toimihenkilöksi.

Toimikuntien ryhmäytymisen lisäksi haluaisin antaa erityistä huomiota myös hallituksen ryhmäytymiselle. Itse virkkarinautiskelijana, niihin hommiin löytyy ideoita, mutta uskon myös, että yhteiset proggikset ja heittäytyminen sitovat hallituksen kaltaista ryhmää yhteen erityisen hyvin.

Näiden lisäksi ideoita riittää vaalijärjestyksen tähän päivään päivittämisestä aina uuden toimarimerkin/-härpäkkeen kehittelyyn. Täytyy kuitenkin muistaa, että jokaista asiaa ei tarvitse tehdä paremmin kuin aiemmin ja haluan tietenkin keskustella tulevan puheenjohtajan kanssa siitä, mitkä ideat halutaan toteuttaa, ja mitkä jätetään hautumaan mahdollisesti tuleville tekijöille.

Millanen varapuhis mä sitten olisin?

Varapuheenjohtajana olisin järjestelmällinen ja kannustava – aina valmiina tukemaan niin puheenjohtajaa, hallituksen jäsentä kuin toimikunnan johtajaakin. Tykkään pallotella asioita ihmisten kanssa, joten työskentelydynamiikan puheenjohtajan kanssa toivoisin sisältävän paljon yhdessä puuhastelua ja tekemistä. Kuitenkin jos puheejohtaja nauttii enemmän itsenäisestä työskentelystä, olen myös valmis jakamaan tehtävät selkeämmin kahtia.

Tehään ens vuodesta yhteisöllinen, hyvinvoiva ja ennen kaikkea hauska! Pidetään killasta ja kiltalaisista huolta – ja homma rokkaa! Tähän hakemukseen mahtu vaan murto-osa mun ajatuksista, joten keskustelen mielelläni aiheesta lisää niin täällä foorumilla kuin Telegramissakin @TIITU5

TL;DR

Kuka?
Tiitus Mustajoki
Mitä?
Varapuheenjohtajaksi
Kolme pointtia?
Yhteisöllisyys – Jokaisen toimarin tulisi viihtyä tehtävässään
Hyvinvointi – Pidetään huolta jokaisen kiltalaisen jaksamisesta
Hauskanpito – Hyvällä meiningillä homma rokkaa!

Otaniemi-CV
2024
Kilta: ISO, Lukkari, Depressantti, Torpedo
2023
Kilta: Tosi-ISO, Lukkari, Bränditoimikunta, AS25-toimikunta
AYY: Vuosijuhlatoimikunta
2022
Kilta: VastuuISO, Mediatoimikunta
2021
Kilta: Superfuksi

trim.AA8E96C5-CD8D-4888-8F7E-B4BF64F2F624
Meitsi viittomassa AS:ää – hyvään suuntaan!

[In English]

Hello!

I’m Tiitus, a fourth-year IT student, teekkari culture lover, and active doer. On top of all that, I’m running for vice chairperson of our guild’s board for next year!

Why vice chairperson?

Over the past three years, I’ve had the chance to observe our guild’s operations – sometimes from the sidelines, sometimes from the front row. At this point, I feel like I’ve gained quite a lot of experience, and I’ve formed my own vision of where I’d like to steer the guild. As vice chair, I’d have the privilege to influence the direction of the guild’s development and, of course, the responsibility to manage its affairs in an organized and respectful manner.

So, what are my thoughts on developing the guild?

In recent years, I’ve seen how our board and other officials have worked hard and done a great job with things like the guild’s brand renewal and the AS25 anniversary year. The guild’s image and culture have also been advanced in other ways. The basics are in good shape, so here are a few things I’d like to focus especially on next year.

The heart of the guild is in its volunteers, and the future of the guild also depends on those volunteers. I would especially focus on making sure that the first year of volunteering gives more than it takes. For more experienced members of the guild, the recreation of their fifth committee might not be their top priority, but for a freshman who’s just joined the guild, it’s the way to connect with other active members. For this reason, I’d like to see volunteer selection more like assembling a large puzzle rather than separate applications. I want to work closely with committee leaders to ensure we find motivated people for each committee and that every motivated person gets a chance to be involved as a guild volunteer.

In addition to team-building within committees, I’d also like to focus on the teamspirit of the board. As someone who enjoys recreation, I’ve got ideas for that, but I also believe that common projects and taking on challenges together are the best ways to bring a group like the board closer.

Besides these, I have ideas ranging from updating the electoral order to developing a new volunteer badge or gadget. However, we must remember that not everything needs to be done better than before, and of course, I’d want to discuss with the future chairperson which ideas we should implement and which might be left for future boards to consider.

What kind of vice chairperson would I be?

As vice chair, I’d be organized and encouraging – always ready to support the chairperson, board members, and committee leaders. I love bouncing ideas around with people, so I hope to have a lot of collaboration and teamwork with the chairperson. However, if the chairperson prefers working more independently, I’m also ready to divide tasks more clearly.

Let’s make next year a communal, thriving, and most of all, fun one! Let’s take care of the guild and its members! This application only includes a fraction of my ideas, so I’d be happy to discuss more here on the forum or on Telegram @TIITU5

TL;DR

Who?
Tiitus Mustajoki
What?
For Vice Chairperson
Three points?
Community – Every volunteer should enjoy their role
Well-being – Let’s take care of every guild member’s well-being
Having fun – With a good vibe, things roll smoothly!

Otaniemi CV
2024
Guild: ISO, Song Leader, Depressant, Torpedo
2023
Guild: ReallyISO, Song Leader, Brand Committee, AS25 Committee
AYY: Annual Ball Committee
2022
Guild: VastuuISO, Media Committee
2021
Guild: Superfuksi

11 Likes

Moikka! Upeaa että olet hakenut varapuheenjohtajaksi. Se on eittämättä Amazingly Superior hieno pesti ja äärimmäisen tärkeä myös. Oivaltavat kehitysideat ja vankat perusteet tehtävästä hienon tekevät, kuten mainitsitkin!

Puheenjohtajisto on työpari, mutta joskus voi käydä niin että PJ on estynyt ja joudut ottamaan yllättäviä kiltatilanteita haltuun. Kuvittele kauhistuttava tilanne: on tapahtumassa tärkeä vaalikokous Otakaari 1:illa koska TUAS:in salit oli jo varattu, puheenjohtaja on hakemassa K-supermarket Maarista kahvia ja siellä on hirveä jono, ja yhtäkkiä valtavan ISO kivi vyöryy kohti lafka:ia. Sali on jo melkein täynnä aaseja. Kokouksen pitäisi alkaa viiden minuutin päästä. Oma vpj:n nuijasi on unohtunut Vakoon ja Peejiin nuija on sen mukana kahvireissulla. Mitä teet tässä tilanteessa?

4 Likes

Erinomaisen hienoa, että olet päättänyt hakea Automaatio- ja systeemitekniikan kilta ry:n ehdottomasti parhaimpaan pestiin.

Pidän siitä, kuinka hakemuksessasi luot visiota sille, miten kiltatoimareiden kivisen tien saisi ohjattua ruusuilla tanssimisen suuntaan.

Onko nimeämäsi kolme pointtia hakemuksessasi prioriteetti järjestyksessä? Mikäli ei, voitko asettaa ne järjestykseen, eli mikä on sinulle kaikista tärkein, hyvinvointi, yhteisöllisyys vai hauskanpito? Onko järjestys HYH, HHY, YHH, YHH, HHY vaiko jopa HYH?

6 Likes

Moikka Aino ja kiitos tärkeästä kysymyksestä!

Onneksi vastaus on helppo: Aivan ensimmäiseksi pyytäisin PJ:tä tuomaan minullekin kahvin – K-supermarket Maarin kahvin täytyy olla ensiluokkaista, jos PJ (ja ilmeisesti muukin kansa) on sieltä asti lähtenyt kahvia hakemaan. Mitä ISOon kiveen tulee – onneksi Alvar Aalto on kandikeskusta suunnitellessa varautunut juuri tähän tilanteeseen. Amfi toimii suurena hyppyrinä, josta kivi ponnahtaa kandikeskuksen yli säästäen kaikki aasit ja laskeutuu vielä sopivasti Maarintalon päälle purkaen sen siististi säästäen valtavan määrän rahaa.

Noniin! Vielä tarvitaan nuija. Tässä kohtaa aikaa on jäljellä 4 minuuttia ja 50 sekuntia (Viestin lähettäminen kesti 10 sekuntia). Onneksi juoksuintoilijana minulla on nopeat kintut eikä 4 minuutin kilometrivauhti tunnu missään. Matkaa kandikeskukselta ASkiin on 600 metriä, joten edestakainen matka on 1200 metriä, joka tekee neljän minuutin kilometrivauhdilla 4 minuuttia ja 48 sekuntia – tämä tarkoittaa siis että Vakon sähkölukon avaamiseenkin jää tarvittavat 2 sekuntia. Olettaen, että vpj:n nuija on oikeasti olemassa, kokous alkaisi ajallaan, eikä yksikään aasi edes huomaisi mitään!

7 Likes

Kiitos Juuso sinullekin kysymyksestä – tämä on todellakin kinkkinen!

Esittelemäni kolme pointtia ovat tarkoin valittu nimenomaan tukemaan toisiaan: ilman hauskanpitoa yhteisöllisyyden luominen on haastavaa, yhteisöllisyys taas puolestaan tukee hyvinvointia ja ilman hyvinvointia tuskin on hauskanpitoa. Jos jotain näistä haluaa priorisoida, täytyy ensin priorisoida toista, ja näin syntyy ikuinen silmukka:

HYHHYHHYHHYH…

7 Likes