Hakemus killan varapuheenjohtajaksi/sihteeriksi 2022

Moikkamoi!

Mä olen Lotta Makkonen, kolmannen vuoden automaatio-opiskelija ja haen vuoden 2022 killan varapuheenjohtajaksi ja sihteeriksi.

Killan toiminnassa aktiivisesti mukana olleena ja hallituksen toimia vierestä seuranneena koen, että nyt olisi minulle oikea aika ja paikka nousta isompiin hommiin ja olisinkin valmis ottamaan varapuheenjohtajan roolin ylpeästi kannettavakseni!

Jo fuksivuoden alusta asti olen tiennyt, että haluan olla AS:n toiminnassa mukana kaikella mahdollisella tavalla. Heti ensimmäisessä toimarihaussa hyppäsin niin huvitoimikunnan kuin yrityssuhdetoimikunnankin joukkoon ja siitä alkaen olen toiminut eri toimikunnissa ja ISOna aktiivisesti. Sain myös kunnian olla Liukuhihnan ‘19 päävastaava. Nämä virat ovat antaneet minulle ihan mielettömän paljon niin hyvien muistojen, kokemusten kuin ihan parhaiden ihmisten osalta! Nyt koen, että minun on aika antaa takaisin killalle ja auttaa mahdollistamaan kiltatoiminnan ilo ja riemu nykyisille ja tuleville aASeille

Vielä jokin aika sitten tuskailin mihin rooliin oikein haluaisinkaan hakea, koska ne kaikki kiinnostivat minua todella paljon, enkä halunnut rajoittaa itseäni vain yhteen asiaan. Kuitenkin tutustuessani syvemmin eri virkoihin yllätin itsenikin siitä, miten paljon varapuheenjohtajan rooli vastaisi kaikkia toiveitani; pääsisin laajasti järjestämään monenlaista ja ennen kaikkea pitämään huolta siitä, että kaikilla on hauskaa matkan varrella! Lisäksi pääsisin tutustumaan järjestötoiminnan hallinnolliseen puoleen syvemmin, minkä koen ainutlaatuiseksi mahdollisuudeksi.

Olen aina nauttinut asioiden ja tapahtumien järkkäämisestä ja koen olevani hyvin organisoitu ja oma-aloitteinen ihminen, joka ei pelkää ottaa uusia haasteita vastaan. Lupaankin hoitaa sihteerin roolin vastuullisesti ja parhaan kykyni mukaan pitää yllä sitä, mikä toimii ja parantaa sitä, missä on kehitettävää. Lupaan myös tukea puheenjohtajaa kaikessa mahdollisessa ja ymmärrän vastuuni tarttua tarvittaessa puhiksen rattiin.

Kaikkien vastuiden ja virallisuuksien lomassa ei kuitenkaan saa unohtaa hauskanpitoa, sillä tasapaino työn ja huvin välillä on elintärkeää. Tavoitteeni onkin siis toimivan killan lisäksi varmistaa kiltalaisten ja hallituslaisten viihtyvyys sekä pitää riemukasta ilmapiiriä yllä minne tahansa menenkin!

Heräsikö tästä kysymyksiä/kommentteja? Mua voi tulla aina rohkeasti nykäisemään hihasta ja sen lisäksi mulle saa spämmii telegramisssa @lottamakkonen ihan kaikkea mitä mieleen juolahtaa!

Otaniemi CV

2021 - kulttuurikisälli, minIEns, ISO

2020 - yrityssuhdekisälli, hattivatti, ISO

TL;DR

Kuka?
Meikämandoliini eli Lotta Makkonen

Mihin?
Varapuheenjohtajaksi ja sihteeriksi 2022

Miksi?
Koska kihisen innosta päästä mahdollistamaan muille aASeille samanlaisia mahtavia hetkiä mitä olen itse saanut kokea näiden upeiden vuosien aikana!

16 Likes

Muutama kysymys. Vastaa pitkästi taikka lyhyesti, mutta kannattaa ainakin itsekseen pohtia osaa näistä pidemminkin.

Varapuheenjohtajana puheenjohtajan tukemiseen voi suhtautua monella tapaa. Voit esimerkiksi pyrkiä auttamaan puheenjohtajaa kaikissa hänen vastuissaan, taikka pyrkiä ottamaan tiettyjä vastuualueita kokonaan pois hänen harteiltaan omillesi. Tietenkin erinäiset vastuut selkiytyvät suuresti mahdolliseen pestiin valinnan jälkeen vasta perehdytyksessä mutta yleisellä tasolla, minkä näet parhaaksi tavaksi jakaa vastuita ja olla puheenjohtajasi tukena?

Näet puheenjohtajastasi että hän on burnoutin partaalla. Hän ei itse kuitenkaan näe taikka myönnä sitä. Sinulla itselläsikin ja koko hallituksella on myös kädet täynnä töitä. Miten toimit?

Varapuheenjohtajana vastaat hallituksen virkistyksestä. Erityisesti vuoden alussa tällä on tärkeä rooli uuden hallituksen ryhmäytymisen suhteen. Onko sinulla ideoita miten haluaisit tukea ja edistää hallituksen ryhmäytymistä sekä virkistystä ympäri vuoden?

AS-Alumnien nykyisen hallituksen kanssa on alustavasti puhuttu että killan varapuheenjohtajan pestiin kuuluisi tulevaisuudessa edustaa kiltaa alumnien hallituksen kiltayhdyshenkilönä. Olisitko valmis ottamaan tämän hallituspestin myös hoitaaksesi osana killan varapuheenjohtajan toimea?

2 Likes

Hei Juuso ja kiitos kysymyksistä!

Mainitsemasi asiat ovat tärkeitä ja antoivat minulle hyviä asioita pohdittavaksi. Kiitos siis, että jaoit ajatuksiasi!

Vastuunjaossa tärkeintä mielestäni on saada aikaan yhteistyö varapuheenjohtajan ja puheenjohtajan välillä. Uskon siihen, että avoimen keskustelun kautta saisin parhaiten selvitettyä, miten voisin puheenjohtajaa parhaiten tukea ja mitä vastuita olisi hyödyllisintä antaa minulle ja mitä puheenjohtajalle. Kuitenkin yleisesti koen, että pyrkisin auttamaan puheenjohtajaa kaikissa hänen vastuissaan tasaisesti, koska täten pystyisin olemaan eniten tukena ja läsnä puheenjohtajalle aina hänen tarvitessaan sitä.

Tilanne, jossa puheenjohtaja on burnoutin partaalla ei ole luonnollisesti toivottava, mutta tällainen tilanne on mahdollinen. Jos hän ei itse näkisi tai myöntäisi sitä, pyrkisin ensin keskustelemaan avoimesti hänen kanssaan ja selvittämään, mikä/mitkä asiat aiheuttavat uupumusta ja miten näitä ongelmia saataisiin ratkaistua. Olisin valmis ottamaan kopin puheenjohtajan hommista ainakin siksi aikaa, että puheenjohtaja saisi levättyä ja selviteltyä asioitaan. Pyrkisin varmistamaan, että killan ja hallituksen toiminta jatkuisi mahdollisimman normaalisti, kunnes saisimme puheenjohtajan ja mahdollisesti muun hallituksen kanssa muodostettua suunnitelman jatkoa varten.

Varapuheenjohtajana minulla olisi kunnia vastata hallituksen virkistyksestä. Olenkin innokas ja valmis järjestämään erilaisia ryhmäytymis- ja virkistystapahtumia pitkin vuotta. Tavoitteenani on ylläpitää avointa keskustelukulttuuria ja rohkaista hallituslaisia olemaan avoimesti omia itseään! Virkistyksenä organisoisin mielelläni esimerkiksi kämppäkierroksia, kesäpäiviä, saunailtoja ja monenlaista muuta hauskaa, jotta hallitus saisi tasapainoa työn raskaita puolia vastaan.

Alumniyhteistyö on AS:llä asia, jota voisi kehittää vielä enemmän eteenpäin ja saada alumneja näkyvämmäksi osaksi kiltaa. Mielestäni olisi kiltalaisten edun mukaista, jos tiiviimpi yhteistyö jatkuisi AS:n hallituksen ja AS-Alumnien hallituksen välillä. Täten olisin täysin valmis ottamaan tämän kiltayhdyshenkilön pestin vastaan!

5 Likes