Hakemus killan varapuheenjohtajaksi 2022

Hei, moi ja kaikkea siltä väliltä!

Olen Aino Valkama, 2. vuoden IT-opiskelija ja kiltaintoinen AS-aktiivi. Jo ensimmäisistä fuksiviikoista lähtien olen ollut superinnoissani kiltaelämästä, ja tahtoni olla mukana sekä ylläpitämässä killan perinteitä että luomassa uutta ja upeaa AS:aa kasvaa eksponentiaalisesti jokaisen violeteissa haalareissa vietetyn päivän myötä. Siksi haen killan varapuheenjohtajaksi vuodelle 2022!

AS-historiAStani

Lankesin ensimmäisen kerran AS-meiningin pauloihin, kun lähdin fuksisyksynä mukaan Otatarhan ajojen talliin ja mukaan luomaan TuomAS-veturin legendaa. Syksyn edetessä ilman moniakaan livetapahtumia päätimme kanssafuksiemme kanssa järjestää oman Stimulaation, jossa keittelin wannabe-IE-huuruissani ainakin muutaman kilon liikaa pastaa Jämeräntaival 1:n erään solukerroksen yhteiskeittiössä nälkäiselle vujukansalle livestreamin pyöriessä edessämme. AS-kipinä ja intohimo tehdä kiltatöitä koulutöiden (tai oikeiden töiden) sijaan olivat syttyneet!

Depressointi olikin niin hauskaa, että toimarihaun koittaessa lähdin mukaan Stimutoimikuntaan. Muiden stimuloimisen lisäksi olen toiminut kuluneen vuoden myös RetKisällinä ja Yrityssuhdekisällinä. Fuksivuoteni huipentui Fuksipeijaiskapteeniuteen, joka oli poikkeustilanteesta huolimatta yksi fuksivuoteni parhaista kokemuksista.

Väsyneenä mutta onnellisena hyperfuksina tiesin jo Wapun tienoilla, että hakisin tupsuna hallitukseen (alla visuaalinen hahmotelma katoamisestani kaninkoloon). Nyt syksyllä toimarihommia edelleen painaessa ja ISOillessa putoan kiltalife-kaivoon kiihtyvyydellä 9.81m/s2, enkä halua todellakaan avata laskuvarjoa – hallitukseen siis!

Minä varapuheenjohtajana: tavoitteet ja lupaukset

Sihteerin tehtävissä haluan tehdä mahdolliseksi sen, että jokainen hallituksen jäsen voi keskittyä hoitamaan omia vastuitaan sataprosenttisesti, kun (erittäin mielelläni) hoidan hallinnollisia asioita ja kirjanpitoa. Pidän myös tätä tehtävää itsessään äärimmäisen tärkeänä – sujuva dokumentointi on luonnollisesti elintärkeä osa hallituksen toimintaa ja kiltahistorian säilymistä tuleville AS-sukupolville.

Varapuheenjohtajana varmistan, että hallituksella ja toimikunnilla on takanaan vahva tuki kehittää ja ylläpitää killan toimintaa. Haluan hallituslaisena olla yksi AS:n tukipilareista – sellainen luottohenkilö, hyvää esimerkkiä omalla tekemisellään näyttävä ja helposti lähestyttävä monitoimikone, jonka toiminta mahdollistaa hallituksen ja toimikuntien menestyksen. Haluaisin erityisesti panostaa siihen, että toimihenkilöt saavat ansaitsemaansa tunnistusta kiltahommista, ja että heillä varmasti on kaikki tarvittavat resurssit ja mahdollisuudet toteuttaa omia visioitaan. Yhteistyössäni toimikuntien vetäjien kanssa olisi keskiössä sen varmistaminen, että toimareiden tukemiseen tehtävissään sekä virkistäytymiseen on selkeä suunnitelma, ja että se toteutuu – olisi ilo tarpeen vaatiessa auttaa enemmänkin tämän suunnittelussa ja toteutuksessa. Haluaisin lisäksi hallituslaisena kuulla enemmän suoraan toimareilta, jotta toimikuntien toimintaa voisi kehittää suoran palautteen perusteella ja toimikuntien vetäjiä voisi tukea spesifisti niissä asioissa, jotka kaipaavat kehittämistä.

Myös hallituslaisten virkistäytymisen toteuttaminen olisi mahtava tehtävä. Häppeninkien suunnittelu ja toteuttaminen muiden iloksi on ihan mahtavan hauskaa ja minulla on siitäkin jo kiltatoiminnan kautta kokemusta! Koen tämän osan varapuheenjohtajuudessa luonnollisena jatkumona omalle kiltatoiminnalleni – yhdessä paremman killan luonti ei tunnu nytkään työltä. Ja vaikka joskus pöytäkirjojen näpyttely siltä tuntuisikin, niin vastuuni hoidan aina.

Työn tukena olemisen lisäksi haluan olla ihmisten tukena – varapuheenjohtajana lupaan olla oikeasti läsnä ja auttaa missä tahansa asiassa aina kun vain mahdollista. Täältä SMT:ltä ei ole pitkä matka jeesaamaan mihinkään tapahtumaan, eikä myöskään pitkä matka toimittaa hermobisse hajoavalle puheenjohtajalle keskellä yötä, jos tilanne sitä vaatii. Ja jos puheenjohtaja sattuisi sijaitsemaan Niemen ulkopuolella, voin aina tehdä Tieristä kululaskun – ei ongelmaa!

(Eikä siinä vielä kaikki: minua ei myöskään pelota ottaa tarvittaessa vastuuta puheenjohtajana toimimisesta.)

Mikä tekee minusta pätevän hakijan juuri tähän pestiin?

Vastuutehtävät ovat minulle tuttuja – olen viimeisimmissä työpaikoissani ollut vastuussa esimerkiksi virallisten dokumenttien käsittelystä ja arkistoinnista, muiden työntekijöiden kouluttamisesta, sekä turvallisuus- ja raha-asioista. Erityisesti järjestelmällisyyttä ja tarkkuutta vaativia tehtäviä on tullut hoidettua paljonkin, mikä olisi etu sihteerin tehtävissä. Onko nyt oikea aika mainita, että viimeksi mitattu kirjoitusnopeuteni oli 120 sanaa minuutissa?

Sekä vuosien kokemukseni vastuunottoa vaativissa palkkatöissä että toimihenkilökokemukseni killassa ovat johtaneet siihen, että olen tehokas ja itsevarma vastuutakin vaativissa tehtävissä, hallitsen laajoja kokonaisuuksia, ja hoidan hommani luotettavasti. Minun kanssani töitä tehdessä ei tarvitse huolehtia sitä, missaanko deadlinen tai hoidanko hommat kunnialla.

Minussa yhdistyvät myös mukavasti kyky miettiä loogisia ratkaisuja ongelmiin (duh, teekkari), että kyky miettiä asioita inhimilliseltä kannalta ja keskustella ongelmista myös vähemmän palikkatyylillä (duh, lyhyt matikka). Tämä on mielestäni täydellinen yhdistelmä varapuheenjohtajan pestiä ajatellen. Osaan lisäksi artikuloida ideani ja ajatukseni selkeästi, tykkään keskustella ja neuvotella erinäisistä asioista, enkä myöskään pelkää kertoa mielipiteitäni (kehun mielelläni hyviä ideoita, ja annan mielelläni myös rakentavaa kritiikkiä). Siispä kokouksissa asioiden pohtiminen hyvien ja fiksujen tyyppien kanssa olisi erittäin mieluisaa puuhaa.

TL;DR

Kuka: Aino Valkama, Telegramissa @kuningASaino (kysymykset ja kommentit tervetulleita), Niemessä: yleensä aina (livekeskustelukin tervetullutta). Sanavalmis ja luotettava, killalle sydämensä menettänyt tupsu, joka haluaa omalla toiminnallaan ja muita tukemalla varmistaa, että AS kukoistaa.

Mitä: hakee varapuheenjohtajaksi vuodelle 2022.

Otaniemi-CV: Iso, Depressantti, Yrityssuhdekisälli, retKisälli, fuksipeijaiskapteeni, wannabe-IE koronasitsien aikana (Stimu & Wappu), hyperfuksi.

18 Likes

Muutama kysymys. Vastaa pitkästi taikka lyhyesti, mutta kannattaa ainakin itsekseen pohtia osaa näistä pidemminkin.

Varapuheenjohtajana puheenjohtajan tukemiseen voi suhtautua monella tapaa. Voit esimerkiksi pyrkiä auttamaan puheenjohtajaa kaikissa hänen vastuissaan, taikka pyrkiä ottamaan tiettyjä vastuualueita kokonaan pois hänen harteiltaan omillesi. Tietenkin erinäiset vastuut selkiytyvät suuresti mahdolliseen pestiin valinnan jälkeen vasta perehdytyksessä mutta yleisellä tasolla, minkä näet parhaaksi tavaksi jakaa vastuita ja olla puheenjohtajasi tukena?

Näet puheenjohtajastasi että hän on burnoutin partaalla. Hän ei itse kuitenkaan näe taikka myönnä sitä. Sinulla itselläsikin ja koko hallituksella on myös kädet täynnä töitä. Miten toimit?

Varapuheenjohtajana vastaat hallituksen virkistyksestä. Erityisesti vuoden alussa tällä on tärkeä rooli uuden hallituksen ryhmäytymisen suhteen. Onko sinulla ideoita miten haluaisit tukea ja edistää hallituksen ryhmäytymistä sekä virkistystä ympäri vuoden?

AS-Alumnien nykyisen hallituksen kanssa on alustavasti puhuttu että killan varapuheenjohtajan pestiin kuuluisi tulevaisuudessa edustaa kiltaa alumnien hallituksen kiltayhdyshenkilönä. Olisitko valmis ottamaan tämän hallituspestin myös hoitaaksesi osana killan varapuheenjohtajan toimea?

2 Likes

Kiitos hyvistä kysymyksistä! Vastaan mielelläni vähän pidemmin, nämä ovat tärkeitä asioita pohdittavaksi.

Varapuheenjohtajana puheenjohtajan tukemiseen voi suhtautua monella tapaa. (…) Minkä näet parhaaksi tavaksi jakaa vastuita ja olla puheenjohtajasi tukena?

Olen itse valmis auttamaan jatkuvasti aina kaikessa, missä puheenjohtaja sillä hetkellä kaipaakin apua. Hoidettavat asiat sekä puheenjohtajan ja minun kapasiteetit hoitaa kyseisiä asioita tulevat muuttumaan vuoden aikana. Avainasemassa perillä pysymisessä ja sujuvassa tekemisessä olisi tiivis ja runsas yhteydenpito koskien yhdessä hoidettavia asioita. Jos tämä ei olisi PJ:n mielestä liian kuormittavaa, niin lähtisin itse mielelläni toteuttamaan tätä lähestymistapaa.

Tiettyjen vastuualueiden hoito voisi selkiyttää minun ja puheenjohtajan välistä työnjakoa sekä voisi helpottaa konkreettisemmin puheenjohtajan työtä. Nämä vastuualueet tulisi kuitenkin miettiä niin, että voisin ottaa niistä oikeasti täyden vastuun (kuitenkin esim. niin, että säännöllisin väliajoin tarkistetaan, että asiat hoituvat kuten PJ toivoo). Jos vastuualueiden hoito vaatisi jatkuvaa PJ:n konsultointia ja hyväksynnän hakemista jokaiselle päätökselle/asioiden hoidolle tietyllä tavalla, niin menettelytapa kävisi puheenjohtajalle (ja minulle) nopeasti vain stressaavammaksi kuin se, että puheenjohtaja hoitaisi sen itse (minä tukenaan).

Eli siis pähkinänkuoressa: tehtäväni on tukea ja auttaa puheenjohtajaa, ja koska avun ja tuen tarve eri tilanteissa vaihtelee, olisi järkevää lähteä tekemään asioita dynaamisena duona (autan aina kun mahdollista ja tarpeellista). En kuitenkaan näe ongelmaa siinä, että otan joitain vastuita täysin omalle kontolleni, kunhan miettisimme yhdessä tarkasti, mitä nämä vastuut voivat realistisesti olla.

Näet puheenjohtajastasi että hän on burnoutin partaalla. Hän ei itse kuitenkaan näe taikka myönnä sitä. Sinulla itselläsikin ja koko hallituksella on myös kädet täynnä töitä. Miten toimit?

Lähestymistapa tässä tilanteessa täytyy valita harkiten, sillä burnoutin partaalla oleva monesti haluaa viimeiseen asti pitää kiinni siitä ajatuksesta, että hän ”jaksaa kyllä”. Tilanteesta huomauttelu voi tuntua siltä, että henkilöä syytetään kykenemättömyydestä hoitaa vastuunsa.

Tämäntyyppisessä tilanteessa kirjoittelisin tarkkaan harkitun, tilannetta analysoivan ja huoleni ilmaisevan tekstin. Pyytäisin PJ:tä vaikkapa kahville ja käyttäisin tätä tekstiä omana ohjenuorana, kun ottaisin asian puheeksi. Tapa kirjata asioita ylös ennen niiden käsittelyä suullisesti on osoittautunut vaikeissa tilanteissa toimivaksi, sillä pysyn hyvin asiassa enkä anna tilanteen vaikeuden vaikuttaa siihen, mitä päädyn sanomaan. Pyytäisin PJ:tä vastaamaan huolenaiheisiini vasta sitten, kun hän on makustellut asiaa hetken ja vaikka ottanut ”hei, oot kohta burnoutissa”-kirjeeni/post-it-lappuni/esseeni mukaan kotiin mietittäväksi. Näin eliminoidaan (toivottavasti) sen mahdollisuus, että ylikuormittunut, stressaantunut PJ vastaa ensin mieleen tulevalla tunteella ja kieltää tilanteen.

Tämän jälkeen jatkokeskustelu tilanteesta olisi paikallaan – auttaisin päättämään, mikä on paras keino huolehtia tilanteesta (vastuiden delegointi, hermoloma puheenjohtajuudesta, ylikuormittumisen syiden setviminen…). Jos huolieni esiintuomisen jälkeenkin PJ olisi sitä mieltä, että mikään ei ole vialla, niin kysyisin muilta hallituslaisilta tähän mielipidettä ja voisin sen perusteella tehdä päätöksen siitä, miten jatkaa. Monesti asiat kuitenkin selviävät tuen antamisen ja keskustelun voimalla.

Kantaisin tilanteesta vastuun loppuun asti, vaikka sitten sen kustannuksella, että joutuisin sivuuttamaan omia opinto- tai tapahtumajuttuja hetken aikaa. Jos esimerkiksi minun täytyisi toimia puheenjohtajana hetkellisesti, niin tekisin ykkösprioriteetin siitä, että killan normaali toiminta on taattu. Kuvailtu tilanne on täysin mahdollinen ja olen valmis kantamaan vastuuni varapuheenjohtajana, missä tilanteessa vain.

Varapuheenjohtajana vastaat hallituksen virkistyksestä. Erityisesti vuoden alussa tällä on tärkeä rooli uuden hallituksen ryhmäytymisen suhteen. Onko sinulla ideoita miten haluaisit tukea ja edistää hallituksen ryhmäytymistä sekä virkistystä ympäri vuoden?

Tekisin heti alkuvuodesta kartoituksen siitä, onko hallituksella toiveita virkistäytymisen suhteen. Tämän jälkeen tekisin alustavan suunnitelman siitä, miten budjetin ja kiltakalenterin (ja hallituslaisten kalenterien) puitteissa vuoden virkistäytyminen voitaisiin toteuttaa. Suunnitelman tekeminen olisi tärkeää alkuvuoden puolesta siksi, että ryhmäytyminen saataisiin onnistumaan mahdollisimman aikaisin ja ettei se jäisi vain kokoustamisen varaan. Kaikkien hallituslaisten aikataulujen yhteensovittaminen on myös sellainen homma, mikä vaatii ajoissa olemista. Kun tunnen paremmin hallituslaisia, osaan myös suunnitella tarkemmin, mitä aktiviteetteja voisin keksiä loppuvuodelle jo aiemmin mietittyihin suurpiirteisiin aikoihin ja budjetteihin sopivasti. Lisäksi jatkaisin koko vuoden toiveiden ja palautteen kartoitusta.

Tärkeintä onnistuneissa tapahtumissa on suunnittelu ja toteutuksen hoitaminen ajoissa, mikä on onneksi minulle kalenteri-appiini kiinnikasvaneena helppoa ja kivaa!

Mitä tulee siihen, mitä virkistäytyminen ja ryhmäytyminen voisivat konkreettisesti olla: haluaisin mahdollisimman monipuolisesti hyödyntää Otaniemeä, ja tarkemmin sen erilaisia tiloja ja yhdistyksiä. Sipsikulho, kajari + pari sohvaa on aina mukava yhdistelmä hyvällä porukalla, mutta olisi superhauskaa tuoda mukaan myös uusia kokemuksia ja hauskoja teemoja. Tykkään suunnitella ja toteuttaa kaikennäköistä, ja Niemessä on mahtavat puitteet tähän!

AS-Alumnien nykyisen hallituksen kanssa on alustavasti puhuttu että killan varapuheenjohtajan pestiin kuuluisi tulevaisuudessa edustaa kiltaa alumnien hallituksen kiltayhdyshenkilönä. Olisitko valmis ottamaan tämän hallituspestin myös hoitaaksesi osana killan varapuheenjohtajan toimea?

Olisin ehdottomasti valmis toimimaan alumnien hallituksen kiltayhdyshenkilönä. Olen sen kannalla, että alumneja ja heidän uratarinoitaan tulisi näkyä ja kuulla killassa enemmän, jotta me opiskelijat saisimme enemmän tietoa mahdollisista urapoluista – tässä on loistava tilaisuus edistää kaiken muun alumnitoiminnan lisäksi tätä!

4 Likes