Hellurei!
(In english below!)
Olen Eero Huhtala, neljännen vuoden AS-enjoyer ja oheisella kirjallisuudella ehdolla vuoden 2026 hallituksen puheenjohtajaksi ja hallituksenmuodostajaksi.
Vaikka vanhempani ristivät minut Eeroksi, moni varmasti tuntee minut lempinimellä Epa. Olen toimelias ja pirteä kaveri, joka ei pelkää vastuuta. Hoidan hommani aina huolellisesti, mutta hymy huulilla ja pilke silmäkulmassa. Kokemusta killan hallituksessa löytyy yhden mahtavan vuoden verran fuksikapteenin roolissa. Tämän lisäksi olen ollut mukana yhdessä, jos toisessakin toimikunnassa vuosien varrella. Nyt olen valmis hyppäämään puheenjohtajan saappaisiin.
Miksi puheenjohtajaksi?
Minua kiinnostaa erityisesti hallituksen johtaminen ja killan päivittäisen toiminnan sujuvuudesta huolehtiminen. Uskon, että kun hallituksella on hauskaa, heijastuu tämä energia suoraan heidän toimikuntiinsa ja siitä killan toimintaan sekä tapahtumiin. Lisäksi roolin vastuut sekä haasteet kiehtovat minua. Olen erittäin halukas ottamaan kaikesta oppia ja kehittymään sekä puhejohtajana että ihmisenä.
Onnekseni tätä suurta vastuuta jakaisi kanssani hallitukseni varapuheenjohtaja. Nautin suuresti työparin kanssa toimimisesta ja se luonnistuu minulta mainiosti - tulihan tätä taitoa harjoiteltua puolitoista vuotta kipparina.
Millainen puheenjohtaja olisin?
Puheenjohtajana olisin ennen kaikkea helposti lähestyttävä ja ystävällinen johtaja. Pyrkisin vuoden alusta asti rakentamaan molemminpuolista luottamusta hallitukseni jäseniin ja tutustumaan heihin. Tavoitteena olisi käydä jokaisen hallituksen jäsenen kanssa lounaalla taikka kävelyllä vaihtamassa kuulumisia vähintään muutaman kuukauden välein. Vuoden alussa haluaisin myös käydä mahdollisuuksien mukaan eri toimikuntien kokouksissa katsomassa, että mikä boogie.
Hallituksen yhteishenkeä ylläpidetään tietenkin virkistäytymällä yhdessä, mutta myös kokouksiin panostamalla. Kuulumiskierroksen aikana jokainen laittaa läppärin kiinni ja oikeasti kuuntelee, mitä kaverille kuuluu. Pyrkisin myös tehokkuuteen varmistamalla, ettei yksittäisiä kohtia jäädä hinkkaamaan turhan pitkäksi aikaa. Tällöin kokoukset eivät veny liian pitkiksi eikä hallituslaisten keskittymiskyky herpaannu. Haluaisin myös kokeilla kiertävää kokouseväsvuoroa, jotta kokouksissa olisi aina jotain pientä vaihtelevaa purtavaa.
Keskittyisin puheenjohtajana hallituksen sisäiseen viestintään. Näin jokainen hallituksen jäsen pysyy kartalla hallitusta koskevista asioista ja sovitut vastuut hoidetaan ajallaan. Päätöksiä tehdessä olen suorasanainen ja keskusteluissa tuon mielipiteeni selkeästi ilmi. Osaan kuitenkin antaa myös tasavertaisesti muiden mielipiteille tilaa enkä pelkää myöntää, jos olenkin väärässä.
Millainen hallituksenmuodostaja olisin?
Mielestäni tämän vuoden hallituksen pohjaesitys on hyvä ja lähtisin lähtökohtaisesti rakentamaan hallitusta tämän pohjalta. Hallituksen koko on suuri, mutta näen jokaisella roolilla tärkeän tehtävän hallituksessa. Todetaan kuitenkin samaan hengenvetoon, että olen avoin jättämään joitakin rooleja pois, mikäli joku rooliin hakija näin itse toivoisi.
Valinnoissa painottaisin tietenkin roolin soveltuvuutta, mutta yhtä tärkeänä näen innokkuuden. Mielestäni kaikissa hallitusrooleissa onnistuu erinomaisesti, kunhan vain tahtoa ja jaksamista riittää. Näiden lisäksi valintoja tehdessä vaikuttaa hallituksen keskeinen dynamiikka. Kuten mainittua, on ehdottoman tärkeää, että hallitus tulee toimeen keskenään ja puhaltaa yhteen hiileen.
Lopuksi
Kiltatoiminta ja sen kehitys määräytyy kaikkien killan toimijoiden yhteispanoksella. Tavoitteenani on ylläpitää yhteisöä, jonka kehitykseen jokainen toiminnasta kiinnostunut pystyy omalla osallistumisellaan vaikuttamaan. Hallituksen toiminnan läpinäkyvyys kiltalaisille onkin tällaisen ilmapiirin luomisen keskiössä. Esimerkiksi esityslistojen ja pöytäkirjojen julkaiseminen koko killalle ehdottomasti jatkuisi minun hallituksessani.
TL;DR
Minä, Eero Huhtala, haen hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2026. Kiltaa ja hallitusta johtaisin hymy huulilla, mutta tosissaan. Panostaisin erityisesti hallitukseni yhteishenkeen ja kannustavaan ilmapiiriin, jonka uskon heijastuvan heidän toimikuntien kautta koko kiltaan.
Vastaan mielelläni alla kysymyksiin, mikäli sellasia heräsi! Telegramista mut löytää @epasovelias
//
Hello!
I am Eero Huhtala, a fourth-year AS-enjoyer and, with the accompanying literature, applying for chairperson and former of the board 2026.
Although my parents named me Eero, many people know me by my nickname, Epa. I am an energetic and cheerful guy who is not afraid of responsibility. I always do my job carefully, but with a smile on my face and a twinkle in my eye. I have one wonderful year of experience on the guild’s board as a Fuksi Captain. In addition to this, I have been a part of many committees over the years. Now I am ready to step into the shoes of the chairperson.
Why chairperson?
I am particularly interested in leading the board and ensuring the smooth running of the guild’s daily operations. I believe that when the board members are happy, this energy is directly reflected in their committees and, consequently, in the guild’s activities and events. In addition, the responsibilities and challenges of the role also genuinely fascinate me. I am very eager to learn from everything and develop both as a chairperson and as a person.
Fortunately, the vice-chairperson of my board would share this great responsibility with me. I greatly enjoy working as a pair and it comes naturally to me – after all, I practiced this skill for a year and a half as a Fuksi Captain.
What kind of chairperson would I be?
As chairperson, I would above all be an approachable and kind leader. From the beginning of the year, I would strive to build mutual trust with the members of my board and get to know them. My goal would be to have lunch or go for a walk with each board member at least once every few months to catch up. At the beginning of the year, I would also like to attend the meetings of the various committees, if possible, to see how they are getting started.
The team spirit of the board is maintained, of course, by refreshing ourselves together, but also by investing in meetings. When we start the meeting with a round of personal updates, everyone will close their laptops and really listen to what their friends have to say. I would also strive for efficiency by ensuring that individual items are not discussed for too long. This way, meetings don’t drag on too long and the board members don’t lose focus. I’d also like to try a rotating snack duty so that there’s always something a little different to eat at meetings.
As chair, I would focus on internal communication within the board. This would ensure that every board member stays up to date on board matters and that agreed responsibilities are carried out on time. When making decisions, I am straightforward and express my opinion clearly in discussions. However, I am also able to give equal space to the opinions of others and am not afraid to admit when I am wrong.
What kind of a former of board would I be?
In my opinion, this year’s board proposal is good, and I would start building the board on this basis. The board is large, but I see an important role for each member. However, I am also open to leaving some roles vacant if an applicant for a role so wishes.
In my selections, I would of course emphasize the suitability of the role, but I consider enthusiasm to be equally important. In my opinion, anyone can succeed in any board role as long as they have the will and energy to do so. In addition to these factors, group dynamics of the board will also influence the selection process. As mentioned, it is absolutely essential that the board members get along with each other and work together.
In conclusion
The guild’s development depends on the collective effort of all its active members. My goal is to maintain a community in which everyone interested in the activities can influence its development through their own participation. The transparency of the board’s activities to guild members is central to creating such an atmosphere. For example, the publication of agendas and minutes to the entire guild would definitely continue with me as chairperson.
TL;DR
I, Eero Huhtala, am running for chair of the board for 2026. I would lead the guild and the board with a smile on my face, but seriously. I would focus particularly on the team spirit and encouraging atmosphere of my board, which I believe would be reflected throughout the guild via their committees.
I am happy to answer any questions you may have! You can find me on Telegram at @epasovelias.