Heippa ja moi!
Olen Aino Valkama, kolmannen vuoden IT-opiskelija ja myös kolmannen vuoden kilta-aktiivi. Olen sukuni ensimmäinen teekkari, enkä tiennyt opintojani aloittaessa oikeastaan mitään Otaniemestä tai AS:sta. Siispä vaikuttuneena ja häkeltyneenä violettien haalarien melskeestä kysyin fuksina orientaatioviikon ensimmäisenä päivänä ISOltani: “Miten tähän kaikkeen pääsee täysillä mukaan?”. Long story short: kilta muuttui vieraasta oliosta sydämen asiaksi erittäin nopeasti. Nyt haen killan puheenjohtajaksi vuodelle 2023. Seuraavaksi long story long.
Siis kuka Aino?
“Välitön, luotettava ja empaattinen” - Hyvä ystäväni
“Järjestelmällinen hallintoperfektionisti” - Toinen hyvä ystäväni
“Automaatio- ja Systeemitekniikan killan varapuheenjohtaja 2022” - as.fi
Allekirjoitan kaikki mainitut kuvaukset. Olen erittäin järjestelmällinen, luotettava, tarkka ja kaiken useamman kerran tarkistava tyyppi, jonka kalenteri ja muistiinpanot meinaavat räjähtää erilaisista merkinnöistä (eli mitään en unohda ja dediksiä en missaa, for real). Tämän lisäksi olen helposti innostuva, huumorintajuinen ja heitän paljon läppää, mikä tuo ihan hyvän vastapainon hallinnollisiin ominaisuuksiini. Sekä kiltatoimijana että ystäväpiirissäni olen se tyyppi, joka tykkää olla vetovastuussa asioista, aloittaa uusia projekteja, tai muuten vain järjestää ja hoitaa asioita mielellään.
Killassa toimin tosiaan tänä vuonna varapuheenjohtajana ja muutamassa toimikunnassa toimarina. Aiempiin kiltapesteihini lukeutuvat monen monet toimikuntaroolit, ISOilu sekä fuksina suunnilleen kaikissa fuksijutuissa täysillä mukana oleminen. Killassa olen todella löytänyt oman paikkani. Se, miten lämpimästi AS on ottanut minut vastaan ja antanut minulle mahdollisuuksia kasvaa yhdistystekijänä ja ihmisenäkin, on minulle ainutlaatuisen tärkeää. Haluan mahdollistaa muille yhtä hyvän kiltakokemuksen ja ympäristön, kuin olen itse saanut kokea.
Miksi puheenjohtajaksi?
Olen tämän vuoden aikana tehnyt tiiviisti töitä puheenjohtajan työparina, ja jokainen puheenjohtajistossa kulunut kuukausi on vahvistanut haluani ja intoani hakea puheenjohtajaksi. Varapuheenjohtajana olen kokenut onnistuneeni hyvin, mutta tiedän, että tämän vuoden kokemusten jälkeen onnistuisin puheenjohtajana vielä paremmin.
Olen äärimmäisen innoissani siitä, mitä AS:lla tapahtuu ja miten kilta uudistuu: brändiuudistus, juhlavuoden suunnitelmat, sekä jatkuvasti hyvästä paremmaksi muuttuvat killan toimintatavat ja hallituksen/toimikuntien toiminta. Minulla on hyvä kokonaiskuva siitä, mitä killassa juuri nyt on meneillään, ja minulla on vahvaa hallintokokemusta. Tämän kokemuksen ja ymmärryksen vuoksi olisin mielestäni erinomainen valinta johtamaan hallitusta ja kiltaa näissä muutoksissa. Tietenkin unohtamatta vanhojen, tuttujen perinteiden ylläpitoa. Minulla on vahva palo tukea ja itse olla auttamassa niitä tekijöitä, jotka ensi vuonna ovat edistämässä AS:lla tapahtuvia uudistuksia, sekä hallituksessa, että killassa yleisesti. Haluan olla mahdollistamassa sitä, että AS kasvaa aivan uusiin sfääreihin kiltana, ja että tulevilla kiltasukupolvilla on vahva pohja parantaa kiltaa entisestään.
Kuluneeseen vuoteen on kuulunut paljon mahdollisuuksia oppia kokeneemmilta kiltalaisilta, kysyä tyhmiäkin kysymyksiä, ja haastaa itseäni hallituslaisena ja hallintolaisena. Eniten olen saanut irti siitä, kun joku on kertonut minulle, miksi heidän mielestään jokin minun esittämäni asia ei toimisi tai ei ole toiminut. Haluan kannustaa hallituslaisia ja kiltalaisia siihen, että kaikki tyhmimmätkin kysymykset voi kysyä ääneen, omaa tietämättömyyttään asioista ei tarvitse hävetä sillä joku osaa aina auttaa, ja että hallitusta, vanhoja toimijoita, ja aivan kaikkia killan toimijoita saa haastaa ja kyseenalaistaa tarvittaessa. Kiltatoiminnan kauneus piilee siinä, että kaikki kasvavat, kokevat ja oppivat yhdessä.
Teen tätä aivan oikeasti täydellä sydämellä ja rakkaudesta kiltaan. Lupaan, että mikäli minut valitaan, ykkösprioriteettini koko vuoden on olla hyvä puheenjohtaja ja tukipilari hallitukselle. Pyrin olemaan lähestyttävä, kaikkien mielipiteet avoimin mielin ja aktiivisesti kuunteleva, ja aina valmiina keskustelemaan. Minulle on kunnia-asia, että saavutan tuloksia minulle tärkeissä kiltaprojekteissa ja että olen mukana edistämässä AS:n kiltakulttuuria. Hoidan aina tehtäväni täysillä maaliin saakka ja jos lupaan perehtyä johonkin, teen sen varmasti.
AS:n vuosi 2023 - killan ja tulevan puheenjohtajan näkökulmasta
Killalla on ensi vuonna kaksi tärkeää teemaa: juhlavuosi ja brändiuudistuksen loppuun vieminen.
Puheenjohtajana voin varmistaa, että alkuvuoden suunnittelusta lähtien hallituksella, AS25-toimikunnalla, Stimutoimikunnalla ja mahdollisesti muillakin tahoilla on hyvät lähtökohdat toteuttaa mahtava juhlavuosi. Hallinnon tehtävänä on ensi vuonna huolehtia tarpeellisesta kommunikaatiosta, tuen antamisesta tarvittaessa myös hallituksen ulkopuolisille juhlavuoden järjestäjille ja kaikkien välisenä linkkinä toimimisesta vielä tarkemmin kuin normaalina vuonna. Iso fokus on myös yrityssuhteissa ja laadukkaassa yhteistyössä sekä kommunikaatiossa ysvin ja kaikkien muiden välillä. Puheenjohtajalla on tärkeä rooli pitää isosta kokonaiskuvasta hyvä huoli ja varmistaa kaiken sujuminen.
Vaikka Bränditoimikunta toimii hallituksesta erillisenä toimikuntana, koen silti, että puheenjohtajan ja hallituksen tuki kaiken brändiin liittyvän kanssa sekä tiivis kommunikaatio on hyödyllistä. Olen itse ollut tänä vuonna bränditoiminnassa mukana ja haluaisin puheenjohtajana jatkaa sen parissa, ja eritoten varmistaa, että vuosien aikana tehty valtava työ koskien monia kiltauudistuksia vietäisiin loppuun ja sen jatkuvuus varmistettaisiin. Uusien toimintatapojen vakiinnuttaminen vie aikaa ja vaatii suunnittelua. Mikäli hallituksen johdossa otetaan huomioon brändin edistäminen, on tämä paljon helpompaa.
AS:n uuteen identiteettiin ja sen luomiseen kuuluu vahvasti fokus fuksikasvatuksessa ja kaikkien uusien opiskelijoiden integroimisessa samaan kiltaidentiteettiin. Kolme erillistä pääainetta on killalle vielä uusi asia - ja AS:n uusi ilme sitäkin uudempi. Tulevana vuonna perustettavan uuden International-toimikunnan johdolla tulee pohtia erityisesti myös sitä, miten killan uusi identiteetti huomioi KV- ja maisteriopiskelijat. Hyviä muutoksia on jo tehty ja ehdotettu paljonkin, mutta työ ehdottomasti jatkuu ensi vuonna. Puheenjohtajana haluaisin varmistaa, että AS:n fuksitoimijoilla sekä uudella International-toimikunnalla on tässä haasteessa vahva tuki, ja että koko hallitus huomioi tämän siirtymävaiheen ja keskustelee aktiivisesti ja usein fuksitoimijoiden kanssa näistä aiheista.
Juhlavuosi ja uuden brändin vakiinnuttaminen kulkevat käsi kädessä. Ensi vuonna on loistava aika sekä juhlistaa AS:n historiaa ja perinteitä, että ottaa innoissaan vastaan kaikki uudistukset, ja myös aktiivisesti keskustella näistä molemmista, jotta kilta voi jatkaa kehittymistä parempaan.
TLDR;
Kuka: Aino Valkama, kolmannen vuoden kilta-aktiivi (ja IT-opiskelija). Kiltaintoinen aASi, violettia väriä äärimmäisellä ylpeydellä kantava. 50% hallintonyylä, 50% sen vastakohta.
Mitä: Hakee AS-killan puheenjohtajaksi vuodelle 2023
Telegram: @kuningasaino (kaikkea voi kysyä: laita viestiä, nykäise Niemessä hihasta, kommentoi tähän…)
KiltaCV:
2022 Killan varapuheenjohtaja, Account Manager, Brändääjä, Stikkerisälli
2021 Depressantti, Yrityssuhdekisälli, retKisälli, ISO
2020 Hyperfuksi, Fuksipeijaiskapteeni