Hakemus killan puheenjohtajaksi ja hallituksenmuodostajaksi 2022

Moikka!

Mä olen kolmannen vuoden IT-opiskelija Meri Hiipakka. Kiltakavereiden ansiosta vastaan lisäksi nimiin “Hiippari”, “Se toinen” ja tänä vuonna myös “Kulli”. Sen lisäksi, että killan kautta mulla on ensimmäistä kertaa elämässäni lempinimiä, olen saanut elämääni kaikkea muutakin tosi hienoa. Olen löytänyt täältä ympärilleni mahtavan yhteisön, jossa saa olla oma itsensä ja pääsee tekemään ihan huippuja juttuja. Haluaisin, että muillakin tämän killan toimintaan mukaan lähtevillä on yhtä lämmin olo killassamme. Tätä haluan olla edistämässä AS-killan ensivuoden puheenjohtajana.

Miten päädyin hakemaan puheenjohtajaksi?

Kiinnostuin kiltatoiminnasta heti fuksivuonna, ja lähdinkin mukaan smurffiksi, ISOksi ja yrityssuhdekisälliksi. Tämän mahtavan toimarivuoden jälkeen alettiin pohtia erään Ralle Kantalan(nimi muutettu mut ei paljon) kanssa killan fuksikasvatusta, ja aika tarkkaan vuosi sitten oltiinkin kirjottamassa yhdessä hakemusta fuksikapteeneiksi. Muuan puheenjohtajalla oli kuitenkin toiset aatokset, ja musta tulikin killan kulttuurimestari. Tästä olen enemmän kuin iloinen!

Lähdin ensimmäiseen hallitusvuoteeni tietämättä yhtään, mitä hallitus tekee vai tekeekö mitään. Nopeasti kuitenkin huomasin, että yleistä huhua vastaan hallitus oikeasti tekee jotain, ja vieläpä aika paljonkin. Hallitushommat veivät nopeasti mennessään. Löysin oman paikkani hallituksessa, opin muodostamaan mielipiteitä vaikeistakin asioista, ja keskustelemaan niistä. Killan asiat kiinnostivat aidosti ja halusin edistää niiltä omalta osaltani.

Viime kesänä aloin pohtimaan, mitä ensi vuonna haluaisin tehdä. Nautin hallituksessa toimimisesta, ja tiesin, että minulla on killallemme paljon annettavaa, joten hallitukseen hakeminen uudestaan tuntui oikealta ratkaisulta. Mielessäni pyörittelin kuitenkin vielä eri rooleja, ja vaikka ujo kiinnostus puheenjohtajan pestiä kohtaan olikin, uskalsin vasta vähän haaveilla siitä. Todellisemmiksi pohdinnat muuttuivat, kun pääsin keskustelemaan aiheesta kiltalaisten kanssa. Monet lähestyivät minua toisistaan tietämättä kysellen, olinko miettinyt puheenjohtajan virkaa. Tämä merkitsi minulle ihan uskomattoman paljon. Hallitus ja puheenjohtaja edustavat kiltaa, ja kaikkea tätä tehdään kiltalaisia varten, joten se, että kiltalaiset näkevät minut hyvänä puheenjohtajaehdokkaana on minulle todella tärkeää. Nämä kaikki hienot keskustelut aiheesta ihmisten kanssa antoivat minulle sen viimeisen tönäisyn eteenpäin, niin että päädyin tätä hakemusta kirjoittamaan.

Miksi minä olisin hyvä puheenjohtaja?

Olisin hyvä puheenjohtaja, sillä minulta löytyy tarvittava palo ja kiinnostus kehittää kiltaa, sekä luonnetta ja osaamista tehdä homma kunnialla. Olen kunnianhimoinen, ja teen paljon töitä minua kiinnostavien asioiden eteen. Rakastan keskustella kaikesta mahdollisesta, ja olen kehittynyt keskustelijana valtavasti. Näen, että avoin keskustelu on pohja kaikelle, ja haluan luoda avointa keskustelukulttuuria niin hallitukseen kuin koko kiltaankin.

Ennen kaikkea koen olevani helposti lähestyttävä ja reilu tyyppi. Osaan ottaa muut ihmiset huomioon, kuunnella heitä ja olla avoin kaikille mielipiteille ja ajatuksille. Siihen ainakin pyrin, ja jos en aina onnistu, osaan myös ottaa kritiikin vastaan ja myöntää tarvittaessa olleeni väärässä. Haluan olla puheenjohtajana sellainen, jolle jokainen voisi tulla aina pienellä kynnyksellä juttelemaan niin kilta-asioista kun vaikka päivän säästä.

Mihin suuntaan haluan viedä kiltaa?

On ollut hienoa huomata, kuinka kilta on muutuunut mennyt eteenpäin jo omanikin opiskeluaikanani. Haluan olla omalta osaltani viemässä tätä muutosta eteenpäin oikeaan suuntaan. Kiltamme tarkoituksena on yhdistää kaikkien kolmen pääaineen opiskelijoita. Minulle on sydämen asia, että tämä toteutuisi mahdollisimman hyvin, eikä yksikään pääainesta saa jäädä toisen varjoon. Olen itsekin tuntenut IT-opiskelijana välillä itseni ulkopuoliseksi killassa, minkä takia olen valmis taistelemaan sen eteen, että muiden ei tarvitsisi tuntea samalla tavalla. Hakukohteiden erottuminen tekee aiheesta todella tärkeän juuri tässä ja nyt. Killassamme on tehty parin viimevuoden ajan mahtavaa työtä brändiuudistuksen eteen. Tämä monen ihmisen uurastus on nyt aika viedä loppuun, ja tuoda osaksi killan arkea. Tämä on itselleni suurin tavoite ensi vuodelle.

Pitkän koronan aiheuttaman tauon jälkeen kiltatoiminta alkaa palailemaan kohti normaalia. Nyt meillä on kuitenkin loistava mahdollisuus luoda tämä normaali uudestaan. Meidän täytyy pitää huolta siitä, että meille tärkeät perinteet säilyvät, mutta uskaltaa myös päästää jostain irti ja luoda tilalle sitä uutta ja parempaa normaalia. Meidän täytyy uskaltaa ottaa Otaniemen kiltakentällä oma tilamme isona ja kasvavana kiltana, tehdä asioita kunnolla ja tosissaan, unohtamatta kuitenkaan sitä tärkeintä eli hauskanpitoa ja rentoutta, sitä oikeanlaista Aivan Sama -asennetta.

Tulkaa hiillostamaan, kyselemään ja ihan vaan juttelemaan! Mut tavoittaa telegramista @Merisku, tältä foorumilta ja hihasta nykäsemällä jossain päin Otaniemeä.

TL:DR

Kuka? Meri ”Hiippari” Hiipakka

Mitä? Puheenjohtajaksi ja hallituksenmuodostajaksi 2022

Miksi? Koska mä oon just sopivasti hullu ottamaan killan narut käsiini vuodeksi ja hoitamaan homman täydellä sydämellä.

Otaniemi CV:

2020: ISO, Smurffi ja Yrityssuhdekisälli

2021 Kulttuurimestari, MinIEns ja ISO

19 Likes