Hakemus isovastaavaksi

Moikka!

Olen Emilia ja opiskelen toista vuotta automaatio- ja systeemitekniikkaa. Kuluneena vuonna olen osallistunut kiltatoimintaan minIEninä, depressanttina, yrityssuhdekisällinä sekä ISOna. Kiltahommat ovat osoittautuneet hurjan antoisiksi, ja tänä vuonna haluaisinkin päästä rooliin, jossa on enemmän vastuuta, mutta myös toisaalta mahdollisuuksia päästä vaikuttamaan killan toimintaan. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyin hakemaan ISOpomon pestiä.

Erilaisten tapahtumien järjestelyyn osallistuminen on ollut kivaa, ja kiltajutuissa töissä oleminen harvoin tuntuu edes työltä. Toisinaan toki voi väsyttää ja hajottaakin, mutta siinä kohtaa yleensä löytyy muitakin samasta tilanteesta, jolloin on oikeastaan aika hauskaa kärsiä yhdessä. Killassa toimimisen mielekkyyden perustana onkin nimenomaan ihmiset, joista kilta muodostuu ja joiden eteen on motivoivaa käyttää vapaa-aikaansa. Isotoiminta on tässä mielessä hyvin keskeistä, sillä se on uusien opiskelijoiden ensikosketus kiltayhteisöön. Toisaalta isotoiminta on perinteisesti ollut myös matalimman kynnyksen vapaaehtoishomma, joka toimii monille porttina syvemmälle kiltatoimintaan ja kasvuun osaksi kiltayhteisöä. Tämä on prosessi, jota olisi ilo olla edistämässä.

Kiltatoiminnan lisäksi olen toiminut kuluneen vuoden aikana linnanisäntänä. Tässä roolissa olen tottunut yhteydenottoihin ja avunpyyntöihin kaikenlaisina aikoina ja hieman kummallisistakin aiheista, ja päätynyt selvittelemään ongelmia myös keskellä yötä. Tavoitteeni olisi olla tällä tavoin lähestyttävissä myös isovastaavana, ja varmistaa, ettei kukaan jää yksin ongelmiensa kanssa.

Viime vuosi oli olosuhteiltaan haastava, joten oli hienoa huomata, miten hyvin kaikki saatiin yhteisellä panoksella toimimaan uuden lukuvuoden alussa. Isotoiminnassa näen tärkeänä sen, että porukalle saataisiin mahdollisimman paljon hypeä ja yhdessä tekemisen meininkiä päälle jo hyvissä ajoin ennen fuksiviikkoa. Fuksiviikko on palkitseva, mutta omalla tavallaan myös raskas niille, jotka siihen aktiivisesti osallistuvat. Hyvä fiilis ja sen ylläpito sekä erityisesti hyvähenkinen ja tsemppaava porukka ovat tärkeitä siinä, että sen jaksaa viedä kunnialla loppuun. Lisäksi näkisin isoryhmien muodostamisessa tärkeänä, että jokaisessa ryhmässä pystytään ottamaan sen tarpeiltaan erilaiset jäsenet huomioon.

Kiitos vaivastasi! Kysymyksiä/kommentteja voi heittää telegramissa @epkk1

7 Likes