Helou, Leevi tässä!
Vuosi on taas lähenemässä loppuaan, mikä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että foorumi käy kuumana, enkä itse ainakaan halua heittää vettä näihin liekkeihin. Päinvastoin, oon täällä antamassa lisää polttoainetta hakemalla Automaatio- ja Systeemitekniikan killan Fuksitoimikunnan puheenjohtajaksi sekä killan toiseksi Fuksikapteeniksi vuodelle 2023. Tähän kisaan lähden klassisesti kolmella pointilla: Kokemus, Uutuudet ja Haippius.
Kokemus
Annetaan ensimmäistä pointtia varten iiihan lyhyt esittely itsestäni. Hakemuksen takana seisoo kolmannen vuoden IT:läinen, jolla on kaksi vuotta hallituskokemusta takana AS:llä. Fuksivuoteni syksyllä nappasin viestintämestarin tittelin ja kulunut vuosi on vietetty ISOpomon pestiä tehdessä. Toimarinakkejakin on kertynyt mm. median, brändin ja nyt lehden parissa. Sydän siis todistetusti sykkii killalle ja varsinkin fuksitoiminnalle, eikä tämä nyt työltä tunnu vaan ajaltani killan vapaaehtoisena on jäänyt pelkkää lovee
Tänä vuonna ollaan kippareiden kanssa tehty aivan törkeen paljon uutta fuksikasvatukseen. Tosi-ISOjen pestin luominen ja ISOpomon nostaminen hallitukseen ovat olleet ISOja pointteja ja tarkastelukohteita menneiden kuukausien aikana. Nyt toisen kipparin pudotessa hallituksesta Nykäsen rinnalta näen tarpeen työparille, joka lähtee ottamaan ASPUssa alusta asti vahvaa roolia. Vaalikokouksessa nostettiin erinomaisen hyviä pointteja Fuksikapteenien välisestä tasa-arvosta sekä kommunikaatiosta niin sisäisesti kuin myös killalle. Koen näihin pointteihin ratkaisuna kipparin, joka tietää toiminnan niin läpikotaisin kuin vain on pestissä toimimattomalta mahdollista.
Uutuudet
Uusi kipparidynamiikka vaatii pohdintaa. Potentiaalisia ongelmia voi eliminoida hyvällä valmistelulla ja suunnittelulla. Olen aina rummuttanut hyvän kommunikaation ja viestinnän perään. Killan fuksitoimikunnasta tulee tehdä enemmän toimikunnan tuntuinen. Se on pitkään ollut vain ihmisiä, joilla on samat tavoitteet, mutta lisääntyvän toimarikatraan vuoksi siitä täytyy saada avointa kommunikaatiota harrastava ja kokoustava joukkio. Hallituksen ulkopuolella tämän toimikunnan puheenjohtaminen jäisi minulle ja sen rakentaminen absoluuttiseksi yksiköksi tehokkuuden puolesta on homma minkä otan avosylin vastaan (se on ISO syli, varmasti mahtuu.).
Itse myös tiedän, että toimarirooli tuo mahdollisuuden kasvattaa Fuksitoimikuntaa tehokkaammin ja näenkin tämän täydellisenä mahdollisuutena tuoda uusia tuulia ASPUun.
Haippius
Näen fuksikasvatuksessa vielä ihan sairasta potentiaalia vaikkakin viime vuodet ovat olleet aivan huippuja. AS:n fuksitoiminta on yksilötasolla loistavaa, mutta näen tilaa yhteisöllisyydelle ja ennen kaikkea haippiudelle. Kun puhun haipista, en puhu vain tapahtumista. Puhun laajemmasta käsitteestä, jossa tapahtumat toimivat vaikutuskeinona. Haluan kasvattaa killallemme entistä enemmän kulttuuria, jossa jokainen fuksi ja fuksien kanssa toimiva on innoissaan killasta ja tekemisestä. Killan tulisi tuntua omalta jo ennen varASlähtöä, mikä pitää jokaisen killistin mukana paremmin ja pidempään. Tästä näkyy esimerkkejä ympäri Otaniemeä, missä kyseistä kulttuuria on kultivoitu vuosikymmeniä ja nyt on korkea aika saada samainen kiltahype JOKAISELLE fuksille. Haippi ympäristö heti alusta alkaen luo Otaniemestä paikan, jonne mielellään lähtee etsimään omaa iloista reittiään läpi opiskeluvuosien.
Myös oonhan mä nyt aika hyvä Haippimasiina (:D)
TL;DR, hakemus tiivistettynä
Mun matka Otaniemessä tähän mennessä on ollut erittäin antoisa ja nyt voisin antaa sille loputkin ja lähteä viimeselle kierrokselle kiltamme ISOjen Nakkien™ pariin.
Tarjoan pestiin kokemusta. Hallituksen ja ASPUn tuntevana tekijänä laskeutuminen uuteen rooliin olisi sujuva, moni ongelmakohta helpottuisi ja hommat lähtisivät rokkaamaan aivan alusta asti aivan täysillä.
Viime aikoina ISOja uudistuksia kokeneesta toimikunnasta täytyy saada yhtenäinen koneisto, jonka vetäjäksi mulla on älyttömän paljon annettavaa juuri hallituksen ulkopuolisesta toimarikipparin roolista.
Haippaus tarvitsee haippeja tyyppejä ja kilta tarvitsee haippia. Mä toisin sitä fuksitoimintaan tavalla, jolla meidän rakas AS tuntuu ja näkyy jokaiselle jo ennen opiskeluiden alkua.
Kysmäreitä tähän alle tai mun DeeÄmmiin @ISOpomo tg:ssä <33
Tämä fuksipallero aloitti orientaationsa syyskuussa 2020 ja toivoo tekevänsä muille vielä vähintään yhtä hienoja kokemuksia kuin mitä itse olen päässyt kokemaan