Hakemus Fuksikapteeniksi vuodelle 2023 // Application for the role of Fuksi Captain for the year 2023

Helou, Leevi tässä!

Vuosi on taas lähenemässä loppuaan, mikä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että foorumi käy kuumana, enkä itse ainakaan halua heittää vettä näihin liekkeihin. Päinvastoin, oon täällä antamassa lisää polttoainetta hakemalla Automaatio- ja Systeemitekniikan killan Fuksitoimikunnan puheenjohtajaksi sekä killan toiseksi Fuksikapteeniksi vuodelle 2023. Tähän kisaan lähden klassisesti kolmella pointilla: Kokemus, Uutuudet ja Haippius.

Kokemus :scroll:

Annetaan ensimmäistä pointtia varten iiihan lyhyt esittely itsestäni. Hakemuksen takana seisoo kolmannen vuoden IT:läinen, jolla on kaksi vuotta hallituskokemusta takana AS:llä. Fuksivuoteni syksyllä nappasin viestintämestarin tittelin ja kulunut vuosi on vietetty ISOpomon pestiä tehdessä. Toimarinakkejakin on kertynyt mm. median, brändin ja nyt lehden parissa. Sydän siis todistetusti sykkii killalle ja varsinkin fuksitoiminnalle, eikä tämä nyt työltä tunnu vaan ajaltani killan vapaaehtoisena on jäänyt pelkkää lovee

Tänä vuonna ollaan kippareiden kanssa tehty aivan törkeen paljon uutta fuksikasvatukseen. Tosi-ISOjen pestin luominen ja ISOpomon nostaminen hallitukseen ovat olleet ISOja pointteja ja tarkastelukohteita menneiden kuukausien aikana. Nyt toisen kipparin pudotessa hallituksesta Nykäsen rinnalta näen tarpeen työparille, joka lähtee ottamaan ASPUssa alusta asti vahvaa roolia. Vaalikokouksessa nostettiin erinomaisen hyviä pointteja Fuksikapteenien välisestä tasa-arvosta sekä kommunikaatiosta niin sisäisesti kuin myös killalle. Koen näihin pointteihin ratkaisuna kipparin, joka tietää toiminnan niin läpikotaisin kuin vain on pestissä toimimattomalta mahdollista.

Uutuudet :sparkles:

Uusi kipparidynamiikka vaatii pohdintaa. Potentiaalisia ongelmia voi eliminoida hyvällä valmistelulla ja suunnittelulla. Olen aina rummuttanut hyvän kommunikaation ja viestinnän perään. Killan fuksitoimikunnasta tulee tehdä enemmän toimikunnan tuntuinen. Se on pitkään ollut vain ihmisiä, joilla on samat tavoitteet, mutta lisääntyvän toimarikatraan vuoksi siitä täytyy saada avointa kommunikaatiota harrastava ja kokoustava joukkio. Hallituksen ulkopuolella tämän toimikunnan puheenjohtaminen jäisi minulle ja sen rakentaminen absoluuttiseksi yksiköksi tehokkuuden puolesta on homma minkä otan avosylin vastaan (se on ISO syli, varmasti mahtuu.).

Itse myös tiedän, että toimarirooli tuo mahdollisuuden kasvattaa Fuksitoimikuntaa tehokkaammin ja näenkin tämän täydellisenä mahdollisuutena tuoda uusia tuulia ASPUun.

Haippius :partying_face:

Näen fuksikasvatuksessa vielä ihan sairasta potentiaalia vaikkakin viime vuodet ovat olleet aivan huippuja. AS:n fuksitoiminta on yksilötasolla loistavaa, mutta näen tilaa yhteisöllisyydelle ja ennen kaikkea haippiudelle. Kun puhun haipista, en puhu vain tapahtumista. Puhun laajemmasta käsitteestä, jossa tapahtumat toimivat vaikutuskeinona. Haluan kasvattaa killallemme entistä enemmän kulttuuria, jossa jokainen fuksi ja fuksien kanssa toimiva on innoissaan killasta ja tekemisestä. Killan tulisi tuntua omalta jo ennen varASlähtöä, mikä pitää jokaisen killistin mukana paremmin ja pidempään. Tästä näkyy esimerkkejä ympäri Otaniemeä, missä kyseistä kulttuuria on kultivoitu vuosikymmeniä ja nyt on korkea aika saada samainen kiltahype JOKAISELLE fuksille. Haippi ympäristö heti alusta alkaen luo Otaniemestä paikan, jonne mielellään lähtee etsimään omaa iloista reittiään läpi opiskeluvuosien.

Myös oonhan mä nyt aika hyvä Haippimasiina (:D)

TL;DR, hakemus tiivistettynä

Mun matka Otaniemessä tähän mennessä on ollut erittäin antoisa ja nyt voisin antaa sille loputkin ja lähteä viimeselle kierrokselle kiltamme ISOjen Nakkien™ pariin.

Tarjoan pestiin kokemusta. Hallituksen ja ASPUn tuntevana tekijänä laskeutuminen uuteen rooliin olisi sujuva, moni ongelmakohta helpottuisi ja hommat lähtisivät rokkaamaan aivan alusta asti aivan täysillä.

Viime aikoina ISOja uudistuksia kokeneesta toimikunnasta täytyy saada yhtenäinen koneisto, jonka vetäjäksi mulla on älyttömän paljon annettavaa juuri hallituksen ulkopuolisesta toimarikipparin roolista.

Haippaus tarvitsee haippeja tyyppejä ja kilta tarvitsee haippia. Mä toisin sitä fuksitoimintaan tavalla, jolla meidän rakas AS tuntuu ja näkyy jokaiselle jo ennen opiskeluiden alkua.

Kysmäreitä tähän alle tai mun DeeÄmmiin @ISOpomo tg:ssä <33

Tämä fuksipallero aloitti orientaationsa syyskuussa 2020 ja toivoo tekevänsä muille vielä vähintään yhtä hienoja kokemuksia kuin mitä itse olen päässyt kokemaan

9 Likes

And since our future committee would also work in two languages, here we go:

Helou, it’s Leevi!

The year is nearing its end, which means the forum is running red hot and I don’t want to be the one quenching the flames. I’m here to add more fuel by applying for the role of The Guild of Automation and Systems Technologies’ Fuksi Committee Chair and the guild’s second Fuksi Captain for the year 2023. I’ll enter the race with a classic three-point-list: Experience, Reforms and Hype.

Experience :scroll:

A briiief introduction of me before going into the first point. Behind this text is a third-year IT student with two years of AS board experience. I got my first position during my first autumn in Aalto by becoming the Master of Communications from which I’ve been working the current year as the Guild’s ISO Boss. I’ve also got history with a lot of our committees, for example I’ve worked on our brand, media and the magazine. My heart truly pumps violet blood and I am especially motivated to work with our fuksis, not a day of this has felt like work and I’ve only got love for my time here.

This year we’ve pushed a lot of brand new things with our Captains. We started off by creating the tosi-ISO role and I’m also the first ISO Boss in our Guild to have had a board position. Now that our second captain role isn’t going to have a seat on the board with Nykänen, I see a need for a partner with a lot of experience, who is ready to fill a BIG pair of boots in ASPU right from the very first day. At the election meeting, a lot of great questions arose concerning the captains equality and communication both between the two and also to the guild. I know a solution for the questions: a Fuksi Captain who knows the functions of both the board and ASPU as well as humanly possible not doubling the role.

Reforms :sparkles:

The new dynamic needs to be worked on. Potential problems can be eliminated with careful planning and preparation. I’ve always been very fond of good communication. What the future committee needs is for it to feel more like a committee, not just people with a common goal. With the proposed officials added to the committee, we need it to be a team that practises open communication, planning and meetings. With me being outside of the board, the job of leading the committee would fall to me and building it into an absolute unit is a job I take with open arms (they are long arms, it will fit.).

I also know from experience that the second Fuksi Captain being an Official brings a chance to grow our committee more effectively and bring in new ideas.

Hype! :partying_face:

I still see insane potential in our guild concerning fuksis even though the past couple of years that I’ve seen have been top notch. On an individual level, operations are awesome, but I still see space for community and hype. When I talk about hype, I’m not just referencing events. I’m referring to a larger concept, where events are just one means of creating it. I want to cultivate our culture to where every fuksi and every person who’s in contact with them is excited about the guild and the activities. AS should feel like THE place to be even before the head start in August. This is what keeps every member active, for longer and for better. We see examples of this around Otaniemi, where the culture has been formed over decades and it’s time at last to get the same Guild hype for EVERY fuksi. A hype environment from the very start forms Otaniemi into everyone’s minds as a community where everyone wants to find their own path in.

Also, I’m a great HypeMachine (:D)

TL;DR, the application condensed

My road in Otaniemi has given me way more than I ever anticipated and now I’m ready to give it my all and do a final lap of our Guild’s BIGger jobs.

What I offer is experience. I know my way around the board and ASPU, which helps out a ton in landing smoothly into the new role. Many problems would shrink and we could start rocking out right out of the gate.

Lately there have been BIG reforms into our fuksi committee and I promise to make it a well-oiled machine, for which I’ve got a lot to give especially from outside the board.

To create hype, you need hype people and the guild needs hype. I would bring it into our fuksi committee in a way, where our lovely AS is seen and felt already before the future fuksis studies start.

Questions are wanted and needed here or in my DMs @ISOpomo on telegram <33

2 Likes

google rock meme enter

3 Likes

Moiksukka Leevi!
Ajattelin vähän huudella täällä, koska kiinnostaa tietää hieman omasta aikatauluttamisestasi. Näin Tosi ISOpomona ja nykyisenä fuksikapteenina tiedän, että tuo tuleva kevät on kiireinen tuplaroolissa. Millä tavoin ajattelit saada kaiken mahtumaan kalenteriin sekä pitää huolen myös omasta jaksamisestasi?

Ps. Haippia!!! :new_moon_with_face:

2 Likes

Heiphanska Arttu!

Olen samaa mieltä, että oman ajan hallinta on tärkeä taito osata varsinkin kuormittavammassa vapaaehtoistehtävässä ja vielä erityisesti kevään tuplaamisessa. Aika on rajallinen resurssi, joten olen tässä järjestövuosien aikana opetellut konkreettisesti joustamaan esimerkiksi vapaa-ajastani ja koulusta. Nyt tulevan vuoden keväälle olen aikatauluttanut mahdollisimman vähän kaikkea muuta (esimerkkinä huomattavasti kevennetty HOPS, en ota esimerkkiä ja tee siinä kandia :D), jotta nämä hommat rullaisivat parhaalla mahdollisella tavalla varsinkin tuplausajan, josta siirtymä myös kesän ja syksyn tehtäviin hoituisi luonnollisesti.

Kalenterin kuormitusta vähentää myös tänä vuonna kipparin status hallituksen ulkopuolella, joka tarjoaa enemmän aikaa sekä uuden että myös vanhan pestin toiminnalle. Pienellä hallintonyyläilyllä on myös mahdollista keventää kalenteritaakkaa. Toisin sanoen, olen valmiina ja ennen kaikkea valmistellut konkreettisesti etukäteen, jotta voin lähteä panostamaan täysillä juuri ensi kevään hoitamiseen, ISOtoiminnan luotsamiseen kohti mahdollista Wappua sekä kipparilakin vetämiseen syvälle päähän!

Henkiseen jaksamiseen auttaa avoin kommunikaatio, hyvä yhteisö ja yhteishenki roolien ympärillä sekä omat henkireiät, joihin uppoutua. ASPUn puheenjohtajana alkuvuoden prioriteettina on rakentaa toimikunta, jossa on hyvä ja kevyt toimia. Avointa kommunikaatiota harrastava toimikunta, jossa jokainen on hyvällä fiiliksellä mukana on verrattain kevyempi luotsata henkisesti.

Puhun vapaa-ajasta joustamisesta, mutta sitäkään ei tule tehdä täysin. Olen löytänyt hyväksi toimintatavaksi muutaman tärkeän asian pitämisen arjessa ns. henkireikinä, jolla ajankäytöllisesti pienellä panoksella saa ISOn vaikutuksen omaan jaksamiseen. Myös tukiverkostot, sekä uudet tässä roolissa rakentuvat että vanhat jo tähän mennessä kertyneet, auttavat rentoutumaan ja purkamaan henkistä kuormaa.

Viimeisenä mainintana: muissakin kanssahakijoideni hakemuksissa on toisteltu ajatusta, että pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan ja tämänkin asian hallinnoimiseen saattaa löytyä kokemusasiantuntija omista kanssatoimijoistani, jonka kanssa pallotella kevättä.

Ps. Kiitos erinomaisesta kysmäristä!!! :sun_with_face:

4 Likes