Hakemus fuksikapteeniksi 2021

Moikka mahtava aASikansa,

Tässä esittäytyy innokas fuksikapteenihakija Veera! Olen 2. vuoden Digital Systems and Design -opiskelija ja toiminut aktiivisesti killassa fuksivuoteni alusta asti. Toimarivirkojakin on kertynyt muutama tämän vuoden aikana. Niihin kuuluvat hattivatti, graafikko, laulukirjatoimikunnan visuaalinen ilme sekä somevastaava. Kaikista näistä olen nauttinut ihan äärettömästi, koska oon päässyt kouluhommien ohessa tekemään hauskoja ja luovia juttuja. Toimariuden lisäksi olen myös DSD ISO 2020. Kiltanakit ovat siis maistuneet, mutta nälkä on kasvanut syödessä ja koen, että nyt olen valmis ahmimaan fuksikipparin aterian (mahdollisilla koronalisukkeilla).

Rakastan sitä fiilistä, kun pääsen auttamaan ja tsemppaamaan toisia. Varsinkin, jos kuulen jälkeenpäin, että siitä on ollut hyötyä. Tämän takia haen juuri fuksikapteeniksi. Kyseisessä roolissa on tärkeää olla helposti lähestyttävä ja rohkaiseva, jotta uudet jännittyneet fuksit pääsisivät laskemaan hartiansa ja rohkaistuisivat olemaan omia itsejään. Omat fuksikapteenini (Lassi ja Arttu) näyttivät erinomaista esimerkkiä tällä saralla. Heidän kautta opin, että rento ja avoin asenne on avain uusien tuttavuuksien tekemiseen ja yhteishengen kasvattamiseen.

Fuksikapteenina tulisin priorisoimaan fuksien yhdenvertaista oikeutta päästä kokemaan teekkarikulttuuria. Haluan, että kaikki AS-fuksit sekä AIT- että DSD-pääaineista saisivat tasavertaista kohtelua. Jotta näin tapahtuisi, on tärkeää, että DSD-fuksit otettaisiin nykyistä enemmän huomioon killan yhteisissä fuksitapahtumissa. Olen päässyt itse kokemaan henkilökohtaisesti, miltä tuntuu olla ulkopuolinen AIT-fuksien joukossa. Läheisessä DSD-porukassani olen myös saanut erittäin selkeän kuvan siitä, millaista on, kun ei osaa puhua suomea killan tapahtumissa. Fuksikapteenius antaisi minulle hyvän aseman päästä parantamaan tätä osa-aluetta fuksikasvatuksessamme. Aion kuitenkin myös järjestää DSD-fukseille joitakin omia tapahtumia, koska kielimuuri on usein vaikea ylittää, eikä täysi soluttautuminen suomalaisten fuksien joukkoon ole realistista.

Haluan myös päästä edustamaan DSD-pääainetta kiltamme hallitukseen! On mielestäni äärettömän tärkeää, että DSD-opiskelijat saisivat hallitukseemme oman edustajan, joka pystyisi ajamaan heidän etuaan ja tuomaan esille heidän näkökulman. #DSDomination :smiley:

Mutta fuksikippareitahan tulee ensi vuonna kaksi? Kenen kanssa haen?

Ensisijaisesti haluaisin jakaa fuksikipparin roolin Joonas Törmälän kanssa siten, että minä vastaan DSD-opiskelijoista, mutta jakaisin hänen kanssaan vastuuta myös muista fukseistamme. Tulemme Joonaksen kanssa erinomaisesti toimeen ja osaamisemme täydentävät hyvin toisiaan. Emme ota itsejämme liian vakavasti, mutta suhtaudumme fuksikapteenin tehtäviin ja vastuisiin tunnollisesti.

Joonas ja minä toimisimme parhaiten yhdessä, mutta kumpikin olisi kuitenkin lähtökohtaisesti avoin jakamaan kapteeniuden myös toisten hakijoiden kanssa, jos hallituksenmuodostaja kokee sen sopivaksi. Itse toki haluaisin ottaa vastuun DSD opiskelijoista, toimin sitten kenen kanssa tahansa.

TL;DR
Kuka? Veera, DSD:läinen luova tapaus :smiley:
Mitä? Fuksikapteeniksi 2021 (Whoopwhoop!!)
Miksi? Tavoite edistää fuksikasvatusta yhdenvertaisemmaksi ja tietty järkätä vuosituhannen paras orientaatioviikko!! + DSD edustus hallitukseen
Kenen kanssa? Mieluiten Joonas Törmälä aka. “Tuki!”

“Toimisimme fukseille Tukena ja Turvana!”

14 Likes