Helloust fellows
,
Moikka! Minä olen Santeri, neljännen vuoden opiskelija ja monivuotinen kilta-aktiivi. Haen vuoden ‘26 puheenjohtajaksi sekä hallituksen muodostajaksi.
Kuka mä oon?
Isoäitini sanojen mukaan olen mukava ja hyvin komea. Itse tykkään siitä, että asiat suunnitellaan kunnolla ja tehdään mahtavalla draivilla. Minä rakastan AS:n yhteisöllisyyttä ja sitä, kuinka valmiita olemme ottamaan kaikki mukaan toimintaan. Haluan omalla panoksellani varmistaa, että AS on jatkossakin se paikka, jossa jokainen voi tuntea olevansa tervetullut ja jossa tekemisellä on aina hyvä meininki.
Minulle on ehtinyt vuosien aikana kertyä hieman kokemusta hallituksessa toimimisesta. Toimin lippukunnan hallituksessa 1,5 vuotta ja tällä hetkellä sitten istun Walpurin sekä meidän killan hallituksessa.
Mihin suuntaan haluan ajaa kiltaa?
AS on kasvanut jo varsin isoksi killaksi ja jäsenillä on luonnollisesti monenlaisia kiinnostuksen kohteita. Haluan varmistaa että myös jatkossa kilta pystyy tarjoamaan monipuolisesti tapahtumia, excuja sekä tietenkin kahvia kiltahuoneella. Kuitenkin jos pitäisi valita kolme tärkeintä asiaa, mihin haluaisin panostaa killan puheenjohtajana, olisivat ne seuraavat:
1. Vapaaehtoisten hyvinvointi
Killan hallitus, toimikuntien johtajat ja toimarit ovat kaikki vapaaehtoisesti järjestämässä toimintaa. Minusta on tärkeää panostaa siihen, että yksikään vapaaehtoinen ei joutuisi tilanteeseen, missä tapahtuman järjestäminen aiheuttaa taloudellista ahdinkoa. On myös tärkeää tarkistaa tasaisesti toimikuntien johtajien henkinen jaksaminen, jotta vältytään loppuunpalamisilta.
2. Talous hallussa
Vuoden 25 toteuma osoittaa, ettei killan toiminnassa ole tarvetta suurille leikkauksille. Juhlavuoden lähestyessä on kuitenkin tärkeää pitää talous tiukasti hallinnassa, jotta vältetään tappiot. Tätä varten toimikuntien johtajille tarjotaan selkeitä työkaluja oman budjettinsa seuraamiseen.
3. Avoin ja läpinäkyvä hallitus
Jotta kiltalaiset pysyvät mukana hallituksen päätöksenteossa, on tärkeää pitää pöytäkirjat avoimina ja viestiä päätöksistä aktiivisesti esimerkiksi kokoustiivistelmien kautta.
TL;DR
Haen puheenjohtajaksi 2026. Haluaisin panostaa erityisesti vapaaehtoisten hyvinvointiin, talouden vakauteen ja hallituksen avoimuuteen. Pienillä parannuksilla voidaan varmistaa, että killan toiminta pysyy laadukkaana ja kivana meille kaikille. Tuu ASkissa haastaa mut Shakkipeliin.
PS. Koska tämäkin hakemus lähestyy 2500-merkkimäärää, niin en aio esittää minun koko Otaniemi CVtäni. Tässä kuitenkin tärkeimmät poiminnat minun kiltauraltani: Killan virallinen joulupukki-imitaattori ‘23, Maitotyttö ‘24 sekä Majoitus- ja kuljetusministeri ‘25.
Helloust fellows
,
Hi there! I’m Santeri, a fourth-year student and long-time guild active. I’m applying to be the chairperson and board-former for the year ’26.
Who am I?
According to my grandmother, I’m both nice and very handsome. Personally, I like when things are planned properly and carried out with great drive. I love the community spirit of AS and how ready we are to welcome everyone into our activities. I want to do my part to ensure that AS will continue to be a place where everyone feels welcome and where the vibe is always positive.
Over the years, I’ve gained some experience working on boards. I took part 1,5 years on my scout troop’s board, and at the moment, I’m part of both the Walpuri’s and our guild’s board.
Where do I want to take the guild?
AS has already grown into quite a large guild, and naturally, members have many different interests. I want to make sure the guild can continue offering a wide range of events, excursions, and of course coffee at the guild room. However, if I had to choose the three most important things I’d like to focus on as chairperson, they would be the following:
1. Volunteer well-being
The guild’s board, committee leaders and members are all volunteers making things happen. I believe it’s essential that no volunteer ends up in a situation where organizing an event causes financial strain. It’s also important to regularly check in on committee leaders’ well-being to avoid burnouts.
2. Keeping finances in check
The 2025 outcome shows that there’s no need for major cuts in guild operations. Still, with the 30th anniversary year approaching, it’s crucial to keep finances under control to avoid losses. To support this, committee leaders will be provided with clear tools to track and manage their budgets.
3. An open and transparent board
To keep guild members engaged in the board’s decision-making, it’s important to keep meeting minutes open and to actively communicate decisions, for example through meeting summaries.
TL;DR
I’m running for chairperson in 2026. My main focus would be volunteer well-being, financial stability, and board transparency. With small improvements here and there, we can make sure guild activities stay high-quality and fun for everyone. Also, come challenge me to a game of chess at the guild room!
PS. Since this application is already pushing 2500 characters, I won’t bore you with my full Otaniemi CV. Here are the highlights of my guild career instead: Official guild Santa Claus impersonator ‘23, Milk Girl ‘24 and the Minister of Accommodation and Transport ‘25