Hakemus killan puheenjohtajaksi ja hallituksen muodostajaksi 2026

:purple_heart: Helloust fellows :purple_heart:,

Moikka! Minä olen Santeri, neljännen vuoden opiskelija ja monivuotinen kilta-aktiivi. Haen vuoden ‘26 puheenjohtajaksi sekä hallituksen muodostajaksi.

Kuka mä oon?

Isoäitini sanojen mukaan olen mukava ja hyvin komea. Itse tykkään siitä, että asiat suunnitellaan kunnolla ja tehdään mahtavalla draivilla. Minä rakastan AS:n yhteisöllisyyttä ja sitä, kuinka valmiita olemme ottamaan kaikki mukaan toimintaan. Haluan omalla panoksellani varmistaa, että AS on jatkossakin se paikka, jossa jokainen voi tuntea olevansa tervetullut ja jossa tekemisellä on aina hyvä meininki.

Minulle on ehtinyt vuosien aikana kertyä hieman kokemusta hallituksessa toimimisesta. Toimin lippukunnan hallituksessa 1,5 vuotta ja tällä hetkellä sitten istun Walpurin sekä meidän killan hallituksessa.

Mihin suuntaan haluan ajaa kiltaa?

AS on kasvanut jo varsin isoksi killaksi ja jäsenillä on luonnollisesti monenlaisia kiinnostuksen kohteita. Haluan varmistaa että myös jatkossa kilta pystyy tarjoamaan monipuolisesti tapahtumia, excuja sekä tietenkin kahvia kiltahuoneella. Kuitenkin jos pitäisi valita kolme tärkeintä asiaa, mihin haluaisin panostaa killan puheenjohtajana, olisivat ne seuraavat:

1. Vapaaehtoisten hyvinvointi
Killan hallitus, toimikuntien johtajat ja toimarit ovat kaikki vapaaehtoisesti järjestämässä toimintaa. Minusta on tärkeää panostaa siihen, että yksikään vapaaehtoinen ei joutuisi tilanteeseen, missä tapahtuman järjestäminen aiheuttaa taloudellista ahdinkoa. On myös tärkeää tarkistaa tasaisesti toimikuntien johtajien henkinen jaksaminen, jotta vältytään loppuunpalamisilta.

2. Talous hallussa
Vuoden 25 toteuma osoittaa, ettei killan toiminnassa ole tarvetta suurille leikkauksille. Juhlavuoden lähestyessä on kuitenkin tärkeää pitää talous tiukasti hallinnassa, jotta vältetään tappiot. Tätä varten toimikuntien johtajille tarjotaan selkeitä työkaluja oman budjettinsa seuraamiseen.

3. Avoin ja läpinäkyvä hallitus
Jotta kiltalaiset pysyvät mukana hallituksen päätöksenteossa, on tärkeää pitää pöytäkirjat avoimina ja viestiä päätöksistä aktiivisesti esimerkiksi kokoustiivistelmien kautta.

TL;DR

Haen puheenjohtajaksi 2026. Haluaisin panostaa erityisesti vapaaehtoisten hyvinvointiin, talouden vakauteen ja hallituksen avoimuuteen. Pienillä parannuksilla voidaan varmistaa, että killan toiminta pysyy laadukkaana ja kivana meille kaikille. Tuu ASkissa haastaa mut Shakkipeliin.

PS. Koska tämäkin hakemus lähestyy 2500-merkkimäärää, niin en aio esittää minun koko Otaniemi CVtäni. Tässä kuitenkin tärkeimmät poiminnat minun kiltauraltani: Killan virallinen joulupukki-imitaattori ‘23, Maitotyttö ‘24 sekä Majoitus- ja kuljetusministeri ‘25.

:purple_heart: Helloust fellows :purple_heart:,

Hi there! I’m Santeri, a fourth-year student and long-time guild active. I’m applying to be the chairperson and board-former for the year ’26.

Who am I?

According to my grandmother, I’m both nice and very handsome. Personally, I like when things are planned properly and carried out with great drive. I love the community spirit of AS and how ready we are to welcome everyone into our activities. I want to do my part to ensure that AS will continue to be a place where everyone feels welcome and where the vibe is always positive.

Over the years, I’ve gained some experience working on boards. I took part 1,5 years on my scout troop’s board, and at the moment, I’m part of both the Walpuri’s and our guild’s board.

Where do I want to take the guild?

AS has already grown into quite a large guild, and naturally, members have many different interests. I want to make sure the guild can continue offering a wide range of events, excursions, and of course coffee at the guild room. However, if I had to choose the three most important things I’d like to focus on as chairperson, they would be the following:

1. Volunteer well-being

The guild’s board, committee leaders and members are all volunteers making things happen. I believe it’s essential that no volunteer ends up in a situation where organizing an event causes financial strain. It’s also important to regularly check in on committee leaders’ well-being to avoid burnouts.

2. Keeping finances in check

The 2025 outcome shows that there’s no need for major cuts in guild operations. Still, with the 30th anniversary year approaching, it’s crucial to keep finances under control to avoid losses. To support this, committee leaders will be provided with clear tools to track and manage their budgets.

3. An open and transparent board

To keep guild members engaged in the board’s decision-making, it’s important to keep meeting minutes open and to actively communicate decisions, for example through meeting summaries.

TL;DR

I’m running for chairperson in 2026. My main focus would be volunteer well-being, financial stability, and board transparency. With small improvements here and there, we can make sure guild activities stay high-quality and fun for everyone. Also, come challenge me to a game of chess at the guild room!

PS. Since this application is already pushing 2500 characters, I won’t bore you with my full Otaniemi CV. Here are the highlights of my guild career instead: Official guild Santa Claus impersonator ‘23, Milk Girl ‘24 and the Minister of Accommodation and Transport ‘25

8 Likes

Hei Santeri,

Aivan mahtavaa, että olet päättänyt hakea killan parhaimpaan rooliin! Hakemuksesi oli todella upeaa luettavaa, mutta muutama kysymys heräsi sen pohjalta:

1. Vapaaehtoisten hyvinvointi
Miten aiot toimia, jos joku toimari kokee roolinsa ylikuormittavaksi tai joutuu jopa burnoutiin?

Voisitko tarkentaa, millä konkreettisilla keinoilla ajattelit seurata ja tukea toimareiden jaksamista?

2. Talous hallussa
Kirjoitit, että haluat varmistaa, ettei yksikään vapaaehtoinen joutuisi taloudelliseen ahdinkoon tapahtuman järjestämisen vuoksi.

Voisitko tarkentaa, mitä tarkoitat tällä? Minkälaisissa tilanteissa tällainen riski voisi syntyä ja millä keinoilla sitä voisi estää?

3. Avoin ja läpinäkyvä hallitus
Kirjoitit myös läpinäkyvyydestä:

Koetko, että nykyinen malli ei ole riittävän läpinäkyvä ja sitä tulisi muuttaa, vai aiotko enemmänkin vahvistaa ja vakiinnuttaa jo nykyistä käytäntöä?

Ystävällisin terveisin,
Automaatio ja robotiikan, Informaatioteknologian ja Digitaalisten systeemien ja designing opiskelijoiden killan eli Automaatio ja systeemitekniikan killan Puheenjohtaja, Himojuoksija ja Killisti
Mikhail Romanov
mikhail.romanov@as.fi

2 Likes

Moikka Santeri!
Loistavaa, että sä oot hakenut killan puheenjohtajaksi. Mulla olis pari kysymystä näin vpj:n näkökulmasta:

1. Minkälaisen vpj parin toivoisit rinnallesi? Nimeä vaikka 3 olennaista piirrettä.
  2. Puhuit hakemuksessasi vapaaehtoisten hyvinvoinnista. Pidätkö virkistysten järjestämistä asiana, joka delegoituisi enemmän vpj:n vastuulle vai ottaisitko siitä mieluusti itse koppia?
  3. Olette järjestämässä yhdessä vpj:n kanssa hallitukselle hengausta. Homma ryystäytyy käsistä ja otatte kps siitä, kumpi joutuu tarttumaan vesilasiin ja vastaamaan siivoilusta. Valitsetko kiven, paperin vai sakset? Perustele vastauksesi.
2 Likes

Kiitos kysymyksistäsi arwon emeritus Killisti Mikhail.

1. Killassa on vahva vastuunkannon kulttuuri. Haluamme tehdä asiat aina edeltäjäämme isompana ja parempana. Tämä kunnianhimo on arvokasta, mutta se voi myös kuormittaa tekijöitä. Siksi vapaaehtoisten hyvinvoinnista on pidettävä huolta järjestelmällisesti. Tarkoitukseni on lisätä toimikuntien vetäjien kanssa käytäviä tapaamisia, joissa käydään läpi työkuormaa, jaksamista ja yleistä vointia avoimesti ja matalalla kynnyksellä. Tekijöitä on paljon, joten on realistista, että joku ajoittain uupuu. Tällöin asia ratkaistaan tapahtumakohtaisesti. Ensisijaisia ratkaisuja ovat vastuun jakaminen muiden kanssa ja työtaakan keventäminen muilla käytännön toimilla, jotta jokaisella on tilaa hengittää ja nauttia tekemisestä.

2. Talousahdingolla tarkoitan ennen kaikkea sitä, ettei kenenkään tarvitsisi käyttää omaa rahaa merkittäviä summia killan puolesta eikä kantaa siitä riskiä. Opiskelijoiden talous on usein tiukka ja tapahtuman järjestämiseen liittyvät hankinnat tai vaikka kahvimaidon ostaminen kiltahuoneelle voivat olla yksittäisen kiltalaisen kuukausibudjetissa tuntuvia eriä. Vaikka kulukorvaukset pyritään maksamaan nopeasti, pidän tärkeänä, että tietyissä tilanteissa maksut voidaan ohjata suoraan killalle. Yksi varteenotettava vaihtoehto on E-taskun tarjoama pankkikortti, jolloin ostot veloittuisivat suoraan killan tililtä. Selvitan tämän käytännön tulevan rahastonhoitajan kanssa, jotta löydämme aidosti toimivimman ja selkeimmän ratkaisun.

3. Läpinäkyvyys hallituksen työssä on minulle keskeistä. Päätöksiä tehdään paljon ja niiden vaikutukset koskevat kiltalaisia laajasti, joten niistä viestimisen pitää olla selkeää ja ajantasaista. Koen, että nykyiset “hallituksen terveiset”-tiedotuskannulla painottuvat usein tapahtumatiedotukseen. Haluaisin rinnalle tarvittaessa erilliset, napakat päivitykset hallituksen tekemistä päätöksistä. Näin tavalliselle kiltalaiselle hahmottuu paremmin, mitä on päätetty ja mihin suuntaan olemme menossa.

Kiitos vielä kysymyksistäsi. Vastaan mielelläni jatkokysymyksiin Foorumilla, Hamu-hiillostuksessa tai vaikka shakkipelin yhteydessä ASkissa.

Ystävällisin terveisin,
Lahden latotanssikuningas-mitallistiehdokas '21
Santeri Hildén

Hei Leila,

Kiitos kysymyksistäsi. Onneksi puheenjohtaja ei tee työtään yksin, vaan rinnalla on varapuheenjohtaja. Killan hallituksen johtaminen on iso vastuu, joten PJ:n ja VPJ:n yhteistyön on suuri osa kummankin roolia.

1. Millaisen VPJ-parin toivoisin? Ensinnäkin suunnitelmallisen. arvostan, että asioita hahmotellaan etukäteen, aikataulut pidetään realistisina eikä tekemistä jätetä viime tinkaan. Toiseksi yhteistyökykyisen ja rohkean pyytämään apua. Kun kiire iskee, vastuita jaetaan mieluummin ajoissa kuin annetaan asioiden jäädä puolitiehen. Kolmanneksi viestintäorientoituneen. Avoin, säännöllinen ja suora kommunikointi PJ:n ja VPJ:n välillä ehkäisee väärinymmärryksiä ja varmistaa, ettei kumpikaan jää “varjoon” tapahtumista. Puheenjohtajan ja Varapuheenjohtajan välisen viestinnän ylläpitäminen on viime kädessä PJ:n vastuulla, mutta se syntyy yhteisestä tekemisestä.

2. Vapaaehtoisten hyvinvointi on minulle tärkeä asia ja juuri sen takia on hyvä pitää tasaisella välillä virkistyksiä hallituslaisten, toimikunnan johtajien sekä toimarien kesken. Näen virkkisten järjestämisen yhteisenä vastuuna. Kumpikin kantaa kortensa kekoon oman aikataulunsa puitteissa. Arvostan VPJ:ltä halua tarttua järjestelyyn, mutta en edellytä sitä jokaisen tapahtuman kohdalla.

3. Tämä on oikein mielenkiintoinen tilanne. Kuitenkin tälläisen tilanteen sattuessa, missä koemme että molemmat olisivat virkistyksen tarpeessa, minä valitsen mopin. Virkistykset järjestetään aina yhteistyöllä ja uskon VPJn vastulliisuuteen valita tämä moppi ensi kerralla. Todellisuudessa uskon kyllä, että hallituksen muodostajana onnistun valitsemaan minulle hallituksen, joka tuntee vastuullisuuden ja siivoaminen hoidetaan yhteispelillä :slight_smile:

Kiitos vielä kysymyksistäsi. Minulta voi kysyä jatkokysymyksiä ja haastaa Shakkipeliin.

Ystävällisin terveisin,
Cola Zero -enjoyer
Santeri Hildén

Arvon killan puheenjohtaja ja hallituksen muodostaja hakija,

Ennen kuin demokratiaamme koitettiin hybridivaikuttamisella horjuttaa, ehdin esittää teille kriittisen kysymyksen:

Hyvä puheenjohtaja hakija. voisitko merkata ruksilla alla olevaan diagrammiin suunnitelman tulevan puheenjohtajavuooden ajankäytön jakautumisesta.

Toivoisinkin vastauksenne tänne vielä uudestaan mahdollisia historian kirjoja varten

Yv av puspus

Joskus myös puhunut

Joel Forsström

Hei Joel,

Kiitos uudesta kysymyksestäsi. On tärkeää, että demokratia ei sorru näiden hybridivaikuttamisien alla.

Pidän tärkeimpänä ajankäytön kohteena nimenomaan puheenjohtajan roolia. Hallituksen kokoaminen ja alkuvuoden käynnistäminen vievät minulta runsaasti aikaa. Myös uudistukset sekä säännölliset hallituksen kokoukset kuormittavat viikoittain. Olen kuitenkin sitoutunut näihin täysillä ja aion hoitaa tehtävät niiden edellyttämällä tavalla.

Vaikka puheenjohtajan rooli on aikaa vievä, pidän välttämättömänä huolehtia myös vapaa-ajasta ja palautumisesta loppuunpalamisen ehkäisemiseksi. Haluan tukea samaa tasapainoa koko hallitukselle. Pestit ovat vapaaehtoistyötä eivätkä mene kenenkään terveyden edelle. Tarvittaessa etsimme ratkaisuja, joilla yksittäinen henkilö ei uuvu ja roolin tehtävät tulevat silti hoidetuiksi.

Olen tällä hetkellä työtön ja olen jo suunnitellut rajaavani vuoden opintopistemäärän 31 opintopisteeseen. Aluksi olin sijoittamassa itseni koulu/työ kulman vastakkaiselle viivalle, kunnes huomasin “tms.”-merkinnän. Rupesin pohtimaan tätä. Mietin mitä oikein se elämä on. Elämä on niitä pieniä asioita. Niitä “tai muuta sellaista“-asioita. Tulin siihen tulokseen että niillekkin pitää olla aika ja paikka elämässä.

Näin sijoittaisin itseni klmiodiagrammiin seuraavasti:

Vastahaaste sinulle Joel. Tuletko pelaamaan Shakkipelin ASkiin 16.10 kello 14?

Ystävällisin terveisin,
Kahvin litkijä
Santeri Hildén

Kiitoksia pohtivasta vastauksestanne,
Tulisin mielelläni pelaamaan shakkia kanssanne.

NAKSahtavin terveisin
Kerran shakissa myös voittanut
Joel Förstrom