Menin lupaamaan ATP bussin mikrofoniin että olen käyttävissä killan hallitukseen 2026 ja aion pitää siitä kiinni! Otatarhan ajoissa vakuutuin siitä että AS on paras kilta. Meillä on mahtava meininki ja paljon innokkaita tekijöitä. Totesin että haluan ehdottomasti päästä antamaan oman panokseni upean kiltamme eteen
Haen yrityssuhdevastaavaksi koska rooli tarjoaa lähes rajattomia mahdollisuuksia lähteä kehittämään kiltamme toimintaa ja minulta löytyy intoa ja halua nähdä vaivaa ja käyttää kunnolla aikaa kiltamme eteen jotta kiltamme saa mahtavan määrän sponsoreita ja siten rahaa toteuttaa vileimpiäkin ideoita. Sponsoreiden hankinnan lisäksi tekisin töitä excujen järjestämiseksi kiinnostaviin yrityksiin, jotta kiltalaisille tarjoutuu mahdollisuus tutustua mahdollisiin tuleviin työnantajiin ja mahdolliset työnantajat näkevät kuinka kovia tekijöitä aASit ovat. Aktiivinen ja innokas yrityssuhdevastaava kasvattaa myös kiltamme mainetta yritysten silmissä entisestään, joka on hyvä pohja saada tulevina vuosina vieläkin enemmän yritysyhteistyötä. Olen valmis näkemään paljon vaivaa ja käyttämään aikaa puhelin kädessä sekä sähköposteja kirjoitellen mikäli minut tähän pestiin päätetään valita
Miten sulla muka on aikaa kun oot jotain robosotatoimikuntaakin perustamassa
Mikäli robosotatoimikunta päätetään perustaa ja minut valitaan sen johtoon niin menen hoitamaan sitä ja jättäydyn pois hallitushausta, mutta mikäli se päätetään jostakin syystä jättää perustamatta tai joku muu päätyy sen johtoon haluan silti päästä tekemään hommia kiltamme eteen
No mitä sä muka ees osaat kun sähän oot FUKSI
Vaikka opiskelenkin ensimmäistä vuotta niin olen ennen yliopistoa ehtinyt kartuttaa monipuolista kokemusta vastaavanlaisesta toiminnasta toimimalla lukiossa opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana sekä lukiolaisten liitossa Uudenmaan piirin hallituksessa edunvalvontavastaavana. Otaniemessäkin olen jo ehtinyt muutamaan juttuun mukaan ja olen pyörinyt Aaltoes:llä vapaaehtoisena valokuvaamassa muutamaa tapahtumaa. Olin myös aktiivisesti mukana tämän vuoden otatarhan ajojen tiimissä alusta asti ja tällä hetkellä olen myös liukuhihnan yksi neljästä pääjärkkääjästä.
Mitä jos sua ei valita ysviksi
Olen kiinnostunut myöskin opintomestarin ja kulttuurimestarin roolista
no mitä annettavaa sulla olis opintomestarin roolissa
Opintomestari vastaa yhteydenpidosta koulun henkilökuntaan sekä edunvalvonnasta, yms. Edunvalvonnasta minulla on paljon kokemusta toimittuani lukiolaisten liiton piirihallituksessa edunvalvontavastaavan roolissa vuonna 2023. Pidin aktiivisesti yhteyttä päättäjiin niin lukioiden, kuntien kuin valtionkin tasolla ja kävin tapaamassa muunmuassa yli 40 eduskuntavaalien ehdokasta, mukaan lukien muutamia sen hetkisiä ministereitä, ja keskustelin heidän kanssaan opiskelijoita koskevista asioista. Hoidin edunvalvontaa myös matalammalla tasolla ja soittelin kaupungin virastoihin ja lukioihin milloin mistäkin asiasta kun huolia tai murheita nousi esiin lukioiden opiskelijakunnilla ja he ottivat minuun yhteyttä. Opintomestarin roolissa AS hallituksessa pitäisin samalla innolla yhteyttä koulumme henkilökuntaan jotta kiltalaistemme etu toteutuisi koulumme päätöksenteossa, sekä pitäisin itseni perillä mitä koulumme henkilökunnalla on milloinkin suunnitteilla.
nykyinen presidenttikin tuli tavattua lukiolaisten liiton uudenmaan piirin edunvalvontavastaavana joten dekaanin tai rehtorinkin kanssa uskallan mennä tarvittaessa AS tavoitteista keskustelemaan
No entä mitä tekisit kulttuurimestarina?
Kulttuurimestarina huolehtisin jäätävän upeiden tapahtumien järjestämisestä ja pitäisin myös erinomaiset välit sidosryhmiimme kuten muihin kiltoihin jotta saisimme enemmän myöskin kiltojen yhteisiä tapahtumia. Tapahtumien järjestämistä minulla on kokemusta kun puheenjohdin lukiomme opiskelijakunnan hallitusta. Silloin pääsin organisoimaan ja vastaamaan esimerkiksi ison vappugaalatapahtuman järjestelyistä. Olen myöskin tällä hetkellä mukana järjestämässä liukuhihnaa ja siinäkin olen päässyt näkemään miten paljon asioita tapahtuma järjestämisessä tarvitsee ottaa huomioon. Minulta löytyy valtava määrä intoa lähteä tekemään paljon hommia.
Yhteenvetona
Minulta löytyy paljon intoa nähdä vaivaa ja käyttää aikaa kiltamme eteen, sillä haluan olla mukana mahtavassa tekemisen meiningissä mikä killassamme on ja koen että minulta löytyy arvokasta osaamista jota voisin tuoda kiltamme käyttöön ![]()
Kuulostaa mahtavalta, entä tiedätkö mitä koira tekee?
Siihen en valitettavasti edelleenkään osaa vastata
in english
I promised on the ATP bus microphone that I’ll be available for the guild board in 2026 and I intend to keep that promise! During Otatarhan ajot I became convinced that AS is the best guild. We have an amazing atmosphere and so many eager people. I realized that I definitely want to contribute and give back to our wonderful guild.
I’m applying for the position of yrityssuhdevastaava, because the role offers almost unlimited opportunities to develop our guild’s activities. I’m motivated and ready to put in the time and effort needed to help our guild secure a great number of sponsors and thus the funds to make even our wildest ideas possible. In addition to finding sponsors, I’d also work on organizing company excursions, giving our guild members a chance to get to know potential future employers and giving those employers a chance to see what capable people aASis are. An active and enthusiastic Corporate Relations Officer will also help grow our guild’s reputation among companies, creating an even stronger foundation for future collaboration. I’m ready to put in the work and spend time calling and writing emails if I’m chosen for this position.
How do you even have time when you’re also founding that Robosota committee?
If the Robosota committee ends up being founded and I’m chosen to lead it, I’ll take care of that and I’m opting out from the board selection. But if it’s decided not to be founded for some reason or someone else will end up in charge of it, I still want to be involved and do work for our guild.
But what do you even know you’re just a FUKSI!
Even though I’m a first-year student, I’ve already gained quite a bit of relevant experience. In high school, I was the chair of the student council, and I also served in the Uusimaa district board of the Finnish Upper Secondary School Students’ Union as the advocacy representative. Here in Otaniemi, I’ve already gotten involved in a few things. I’ve volunteered at Aaltoes as a photograper for couple of events, I was actively part of the Otatarhan ajot team from the start, and I’m currently one of the four main organizers of Liukuhihna
What if you’re not chosen as ysvi?
I’m also interested in the roles of Opintomestari or kulttuurimestari.
What would you bring to the Opintomestari role?
The Academic Affairs Officer is responsible for maintaining contact with the school staff and handling advocacy matters. I have a lot of experience in advocacy work as the advocacy representative of the Finnish Highschool student union Uusimaa district in 2023, I kept active contact with decision-makers at school, municipal, and even national levels. I met over 40 parliamentary election candidates, including a few current ministers at the time, and discussed issues affecting students. I also handled more local matters, contacting city offices and schools whenever student councils reached out to me with concerns.
As Academic Affairs Officer, I would maintain this same level of communication and dedication staying in touch with our school’s staff to ensure our members’ interests are heard and keeping up to date with what’s being planned.
And what about as kulttuurimestari?
As Culture Officer, I’d focus on organizing awesome events and maintaining great relationships with our partners like other guilds so we could have even more joint events. I’ve already got experience organizing events: as chair of my high school student council, I was responsible for planning and running a large May Day gala event. I’m also currently involved in organizing Liukuhihna, where I’ve learned just how many moving parts go into event organization. I’ve got a huge amount of enthusiasm and energy to put into this role.
In summary:
I’m full of motivation to put in the effort and time for our guild, because I want to be part of the amazing community and atmosphere we have. I believe I have valuable experience and energy to contribute to the benefit of our guild. ![]()
“Sounds great but do you know mitä koira tekee?”
Unfortunately, I still don’t have an answer to that one.