Hakemus killan varapuheenjohtajaksi vuodelle 2026

Moii!

Mä oon Eeva, neljännen vuoden IT-opiskelija ja haen killan varapuheenjohtajaksi vuodelle 2026.

AS on ollut mulle erinomainen paikka oppia ja kokeilla uusia asioita. Kuluneen reilun kolmen vuoden aikana oon päässyt toden teolla kokemaan, mitä kilta voi yksilölle antaa ja opettaa. Oon päässyt tekemään ihan älyttömän mahtavia asioita ja löytänyt kodilta tuntuvan yhteisön ympärilleni.

Kiltahommat aloitin hyppäämällä useaan toimikuntaan mukaan ja ISOilemalla. Matkan varrella oon päässyt kokemaan myös pari upeaa hallitusvuotta Emäntänä ja ISOpomona. Tapahtumia on tullut tehtyä niin monta, että en osaa niitä enää laskea. Kokemusta on kertynyt paljon ja oma mielenkiinto on kääntynyt enemmän killan hallinnon puoleen. Koska en ole valmis eläköitymään ja tekemisen liekki palaa rinnassani vielä, päätin hakea VPJ:n rooliin. AS on antanut mulle niin paljon, että en mä näitä hommia vielä raaski lopettaa!

Varapuheenjohtajana pyrin olemaan järjestelmällinen, luotettava ja hyvin organisoitunut. Olen kokoustanut aktiivisesti viikoittain viimeiset pari vuotta, joten pöytäkirjojen rakenne ja käytännöt ovat minulla hallussa. Hallituksen läpinäkyvyys killalle on erittäin tärkeää, joten haluaisin saada esityslistat sekä pöytäkirjat kiltalaisille näkyville mahdollisimman nopeasti kokouksten jälkeen. Koska killassa on paljon englanninkielisiä toimijoita, tarkoitukseni on myös kääntää eslit ja pöykyt englanniksi, jotta kaikki pysyvät perillä hallituksen tekosista.

Sihteröinnin lisäksi varapuheenjohtajan rooliin kuuluu myös paljon muuta. Haluaisin erityisesti panostaa puheenjohtajan kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja pyrkiä vähentämään tämän taakkaa. Pariroolissa on tärkeää jakaa vastuut selkeästi ja tasaisesti, jotta kumpikin voi keskittyä omiin hommiinsa. Olen valmis tukemaan puheenjohtajaa kaikessa, ja mikäli tilanne niin vaatisi, hoitamaan myös puheenjohtajan vastuita. Vanhempana opiskelijana haluaisin myös olla mahdollisimman paljon tukena muille hallituslaisille.

Mielestäni hyvä hallitus on sellainen, jossa jokainen voi hyvin ja tekemisen ilo säilyy. On siis erittäin tärkeää, että hallituslaiset tutustuvat toisiinsa ja että heistä muodostuu tiivis porukka, jossa muihin voi luottaa. Hyvä yhteishenki kannustaa hallituslaisia menestymään rooleissaan ja tekee yhteisistä asioista entistä hauskempia. Varapuheenjohtajana haluan panostaa erityisesti hallituksen virkistyksiin, yhteiseen tekemiseen ja yhteishengen ylläpitämiseen.

Killassa on hallituksen lisäksi paljon muita toimijoita, joiden hyvinvointi ja jaksaminen ovat erittäin tärkeää killalle. Haluan pitää huolen siitä, että toimijoilla on tarvittavat resurssit ja tiedot rooleistaan selviytymiseen. Hauskanpito on tärkeää, ja haluankin panostaa erityisesti toimareiden virkistämiseen ja palkitsemiseen. Kun toimijoilla on hauskaa, kilta kukoistaa!

TL:DR;

Eeva Järvenpää AS:n varapuheenjohtajaksi vuosimallia 2026. Päätavoitteena tukea puheenjohtajaa ja hallitusta, hoitaa hallinnon asiat kunnolla ja virkistää porukkaa :slight_smile:

Kilta-CV:

2025: ISOpomo, kultsi, ASkivahti, depressantti

2024: Emäntä, ISO, tosi-ISO, kultsi, vakooja

2023: ISO, minIEn, ASkivahti

Meikä triplaamassa, koska triplaaminen on parempi ku tuplaaminen!
Me tripling, because it’s better than doubling!

In English

Heyy!

I’m Eeva, a fourth-year IT student, and I’m applying for the role of Vice Chair of the Guild for the year 2026.

AS has been an incredible place for me to learn and try new things. Over the past three years, I have really experienced what the guild can offer and teach to an individual. I’ve had the chance to do amazing things and found a community that really feels like home.

I started my guild journey by joining several committees and being an ISO. Along the way, I’ve had the opportunity to experience two amazing years on the board as the Hostess and as the ISOboss. I’ve organized more events than I can count at this point. Through all this, I’ve gained a lot of experience, and my interests have gradually shifted more toward the administrative side of the guild. Since I’m not quite ready to retire from guild work and the spark to keep doing things is still very much alive, I decided to apply for the position of Vice Chair. AS has given me so much that I’m not ready to stop giving back just yet!

As Vice Chair, I aim to be systematic, reliable and organized. I’ve been actively attending weekly meetings for the past couple of years, so I’m very familiar with the structure and practices of meeting minutes. Transparency of the board’s work to the guild is extremely important, so I’d like to make sure that agendas and minutes are available to guild members as soon as possible after each meeting. Since there are many English-speaking members in the guild, I also plan to continue to translate the agendas and minutes into English to keep everyone informed about what the board is doing.

In addition to secretarial duties, the Vice Chair role includes much more. I especially want to focus on working closely with the Chair and helping to ease their workload. In a partnership role like this, it’s important to share responsibilities clearly and evenly, so that both can focus on their own tasks. I’m ready to support the Chair in every way, and, if needed, take on their responsibilities when the situation calls for it. As an older student, I also want to be as supportive as possible toward the other board members.

I believe that a good board is one where everyone enjoys themselves and the joy of doing things together is preserved. It’s very important that the board members get to know each other and form a close-knit team built on trust. A good team spirit encourages board members to succeed in their roles and makes working on common things even more enjoyable. As Vice Chair, I especially want to invest in refreshing the board, shared activities, and maintaining a positive group spirit.

In addition to the board, the guild has many other active members whose wellbeing and coping are extremely important to the guild. I want to make sure that all guild actives have the resources and information they need to succeed in their roles. Having fun is important, and I especially want to focus on refreshing and rewarding our actives. When the volunteers are enjoying themselves, the guild thrives!

TL:DR;

Eeva Järvenpää as Vice Chair of AS for the year 2026. The main goal is to support the Chair and the board, handle administrative matters properly and host refreshments for people :slight_smile:

Guild-CV:

2025: ISOboss, cultist, ASki guardian, depressant

2024: Hostess, ISO, really ISO, cultist, spy

2023: ISO, minIEn, ASki guardian

11 Likes

Heippa Eeva,

Kiitos tästä hakemuksesta – se on paljon mukavampaa luettavaa kuin Embedded Real Time Systems -kurssin luentokalvot. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Haluisitko kuitenkin vastata muutamaan kysymykseen, jotta saan taas lisää kiinnostavaa luettavaa?

1. Puhut hakemuksessa, että on tärkeää jakaa selkeät vastuualueet puheenjohtajan kanssa. Tarkoititko sillä sitä, että haluat heti alkuvuodesta jakaa suuret osa-alueet keskenänne, joita sitten hoidatte loppukauden ajan, vai sitä, että päätätte jokaisen tehtävän kohdalla erikseen, kumman lautaselle se menee?
  2. Hallituksen yhteishenkeen liittyen – mitä konkreettisesti tulet tekemään sen edistämiseksi? Onko esimerkiksi mielessäsi tiettyjä tapahtumakonsepteja, joita voisit järjestää hallituksen ryhmäyttämiseksi alkuvuodesta?
  3. Lopuksi mainitset, että toimijoiden hyvinvoinnin edistäminen on erittäin tärkeää killassa. Miten aiot kuitenkin huolehtia omasta hyvinvoinnistasi kevään aikana, kun sinulla on hoidettavana kaksi isoa roolia (ISOpomo ja VPJ)?

Siinä kaikki, mitä nyt tuli mieleen — minä jatkan tenttiin lukemista :pensive_face:

Terveisin,
Mikhail Romanov
Varapuheenjohtajan työpari 2025
mihku@as.fi

1 Like

Heippa Mihku!

Vastaan oikein mielelläni kysymyksiisi!

1. Omasta mielestäni helpointa on jakaa toistuvien rutiinitehtävien vastuut “nää on sun vastuul ja nää mun”-periaatteella. Tällöin kumpikin löytää hyvän rutiinin tekemiseensä ja homma ns. rullaa. Vastuista voi toki sopia uudelleen, jos jokin käytäntö ei tunnu hyvältä tai toimivalta. Muiden yksittäisten tehtävien kohdalla on hyvä erikseen sopia, kummalle nakki napsahtaa.

2. Minä nautin kovasti virkistymisestä. Virkistyminen on aina virkistävää ja yleensä se on virkistävää vielä seuraavana aamunakin. Toivoisinkin, että koko hallitus tuntee olonsa virkeäksi ja virkistyneeksi mahdollisimman usein, sillä virkistyneenä oleminen on oikein mukavaa ja virkistävää. Siispä tavoitteenani olisi virkistää hallitusta mahdollisimman usein (n. yhden (1) kerran siinä ajassa kun kuu pyörähtää tän kiviklöntsän ympäri). Virkistymiset yhdistävät hallituslaisia ja tuovat hyvää fiilistä ja yhteishenkeä hallitukselle. Onkin siis erityisen tärkeää virkistyä hyvin ja useasti alkuvuodesta, jotta loppuvuosi sujuu virkeissä tunnelmissa. Virkistysten sisältö olisi tietysti mahdollisimman virkistävää! Virkistymiseen kuuluu minusta myös se, ettei aina tiedä mitä tapahtuu, joten jätän virkistysideani omaan tietooni toistaiseksi.

3. ISOpomon työtaakka ei ole järin ISO alkuvuodesta, joten VPJ:n hommiin löytyy hyvin aikaa. ISOpomona kevään kiireisintä aikaa on mahdollisen Wapun aika, mutta koen aikani riittävän myös tuolloin kahden roolin hoitamiseen. Rooleihin tarvittavan ajan löytämisen lisäksi aion ruokkia hyvinvointiani ISOlla annoksella auringonvaloa, vähäisellä määrällä opintoja ja virkistymällä ahkerasti.

Virkein mielin ja seuraavaa hallituksen virkistystä innolla odottaen,
Eeva Järvenpää,
Gyytelöä stigulaatioon ‘23 valmistanut ja sitä myös syönyt